In het kader van een veilige schoolomgeving start de Stad Mechelen vanaf 3 februari een proefproject met telramen in de Kleine Nieuwedijkstraat in Mechelen, dewelke deels een schoolstraat zal worden ter hoogte van Go! Basisschool Lyceum.
Stad Mechelen telt momenteel zes schoolstraten. Aan de schoolpoorten is het op piekmomenten vaak gevaarlijk. Schoolstraten bannen de auto’s voor even en maken de schoolomgeving veiliger. De auto is er niet welkom tijdens het begin en einde van een schooldag. Alleen te voet of met de fiets mag je de straat in. Bewoners kunnen wel te allen tijde uit de straat rijden.
“We willen weten welke impact de schoolstraat heeft op het verkeer en kijken of Mechelaars hun mobiliteitsgedrag aanpassen naar duurzamere modi zoals de fiets of te voet. Vooraf en tijdens de proefperiode gaan bewoners aan de slag met telraammetingen. Het gebruik hiervan gaat voor de eerste keer in een Mechelse schoolomgeving van start”, aldus schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke.
Telraam : meten is weten
Het telraam maakt deel uit van het project rond slimme mobiliteit en wordt gesubsidieerd door het Europees project PoliVisu. Het is een digitaal meetapparaat dat je aan je raam bevestigt. Dit slim apparaat met sensoren meet het verkeer. Je verzamelt gegevens over fietsers, voetgangers, wagens en vrachtwagens om infrastructuur, lichten en verkeersplannen efficiënter te maken. En iedereen kan de cijfers inkijken en gebruiken.
“Als schepen van onderwijs vind ik het heel belangrijk dat de veiligheid van onze schoolomgevingen verbetert. Dit kan er ook toe leiden dat meer mensen een duurzame keuze maken en met de fiets naar school komen. Door de tellingen transparant en via de buurtbewoners te laten verlopen, betrekken we meer mensen bij dit verhaal en zetten we in op citizen science. Stappen vooruit zetten op het vlak van verkeersveiligheid, duurzaamheid, luchtkwaliteit kunnen we enkel samen doen. Met nieuwe slimme toepassingen kunnen Mechelaars dit al vanaf de dataverzameling doen”, aldus Marina De Bie, schepen van Onderwijs, Slimme Stad en Duurzaamheid.
Het is een participatief gebeuren waarbij het telraam actief met burgers aan de slag gaat om deze verkeerstellingen aan te leveren. Bewoners engageren zich graag om te ontdekken hoeveel en welk verkeer er door de straat komt.
“De school heeft 9 bewoners die deelnemen aan deze meting en we organiseerden donderdagavond een workshop hierover. We hopen met dit proefproject een veiligere schoolomgeving te creëren,” vertelt directeur Wendy Heremans van Go! Basisschool Lyceum.
“De eerste meting, de nulmeting, staat momenteel gepland voor maandag 3 februari. De schoolstraat zelf start na de krokusvakantie, op maandag 2 maart. Op deze dag zal ook een tweede meting, de éénmeting, plaatsvinden. Een deel van de Kleine Nieuwedijkstraat wordt vanaf dan een schoolstraat en dus autovrij tijdens het schoolbegin en -einde. In de zomervakantie zal de meting geëvalueerd worden“, aldus mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke.
De verzamelde telgegevens zijn een waardevolle basis om te gebruiken in verkeers- en mobiliteitsplannen. Telraamdata kunnen ook gebruikt worden om de impact te meten van verkeerstechnische ingrepen. De verzamelde meetgegevens dienen zo het beleid. Maar de data kunnen ook gebruikt worden door onderzoekers en door alle bewoners en geïnteresseerden.
Telraam verwerkt de camerabeelden onmiddellijk. De beelden van de camera worden nooit opgeslagen. De camera filmt bovendien in lage resolutie waardoor hij geen gezichten of nummerplaten herkent.