Technopolis blikt terug op een succesvol 2019. Het doe-centrum is erin geslaagd om maar liefst 641 612 mensen te fascineren met wetenschap en technologie. In vergelijking met 2018 kwamen er in Technopolis iets minder bezoekers over de vloer, maar het aantal mensen dat Technopolis online wist te bereiken met straffe content en spectaculaire video’s van onder meer backstage experimenten kende dan weer een sterke groei. Ook de activiteiten die Technopolis op verplaatsing organiseert, zoals Technopolis on Tour, bleven in 2019 erg populair.
Flinke groei online
In 2019 is Technopolis erin geslaagd om 641 612 mensen te fascineren met wetenschap en technologie. Vooral het aantal mensen dat Technopolis online wist te bereiken, kende een sterke stijging. In 2019 werden in Technopolis zelf 282 210 bezoekers verwelkomd, iets minder dan in 2018.
“Het aantal bezoekers in Technopolis ligt iets lager dan in 2018. Online daarentegen zijn we erin geslaagd om een grote sprong vooruit te maken en dat vinden we heel belangrijk. Onze missie bestaat er namelijk in om iederéén te fascineren met wetenschap en technologie. Niet iedereen kan naar Technopolis komen, maar online kan iedereen gratis en zonder een verplaatsing te maken, meegenieten van onze fascinerende experimenten en interessante weetjes over wetenschap. Om diezelfde reden trachten we ook op zoveel mogelijk plekken buiten Technopolis mensen te fascineren”, zegt Stephane Berghmans, CEO van Technopolis
De digitale strategie van Technopolis werpt duidelijk vruchten af. In 2019 startte Technopolis met een wekelijkse vlog op YouTube met spectaculaire video’s van onder meer backstage experimenten. Ook schakelde Technopolis voor het eerst influencers in zoals Bunny Vlogs, Enzo Knol en Samir Korbi, waardoor het aantal volgers op niet alleen YouTube, maar ook Instagram en Snapchat het hele jaar door gestaag bleef groeien. Eind 2019 lanceerde Technopolis haar eigen kanaal op TikTok dat op een paar weken tijd meer dan 8000-tal volgers telde. Dankzij al deze inspanningen telde de online community van Technopolis tegen eind 2019 maar liefst 76 481 leden, waarvan een kleine 25 000 jongeren tussen 14 en 24 jaar.
“Aan de hand van straffe content en spectaculaire video’s zijn we erin geslaagd om meer mensen dan ooit te fascineren met wetenschap en technologie. Op deze manier hebben we ook de aandacht van jongeren weten vast te grijpen. Dat is een trend die we vast en zeker willen verderzetten voor 2020”, aldus Ester Blockx, Marketing & Sales Director Technopolis
Activiteiten op verplaatsing blijven populair
De activiteiten die Technopolis op verplaatsing organiseert, bleven ook in 2019 een groot succes. Technopolis wist op deze manier in totaal 282 921 mensen te bereiken.
Technopolis breidt een vervolg aan Technopolis on Tour, de tournee die Technopolis langsheen bedrijven, onderwijsinstellingen, cultuurcentra… doorheen heel Vlaanderen organiseert. Scholen die in de buurt van een deelnemende organisatie gevestigd zijn, kunnen op deze manier op een laagdrempelige manier één of meerdere wetenschapsshows bijwonen zonder een hele schoolreis te organiseren. Technopolis is alvast op zoek naar nieuwe locaties voor het schooljaar 2020-2021.
Ook is Technopolis van plan om in 2020 op nog meer evenementen op te duiken met leuke workshops en shows met als doel om meer mensen dan ooit te fascineren met wetenschap en technologie.