De onderwijsnetten en de stad starten in samenwerking met Arktos, PrOS en Thomas More het project ‘Krachtige scholen’ op. Dit project wil verzekeren dat elke leerling opgroeit tot een krachtige jongvolwassene, een sterke participant aan de Mechelse samenleving.
Onderwijs is een belangrijke hefboom voor de ontplooiing van de talenten van alle jongeren en voor het creëren van kansen voor hun verdere leven. Om dit te bereiken is het belangrijk dat jongeren zich goed voelen tijdens hun schoolloopbaan, dat ze weerbaar zijn en zich verbonden voelen met hun omgeving. Dit verhoogt de kans dat de schoolloopbaan uitmondt in het verkrijgen van een diploma, waardoor alle toekomstkansen gaaf gehouden worden.
“Twee van mijn speerpunten als schepen van onderwijs zijn het welbevinden op school en het terugdringen van de ongekwalificeerde uitstroom. Om dit aan te pakken is het niet alleen belangrijk om de jongeren zelf te ondersteunen, maar ook te werken aan het partnerschap met ouders en aan een positief en open klimaat op school en in de klas. Scholen zijn ook geen eilandjes. Door samen te werken binnen het ruimere netwerk kan niet alleen expertise gedeeld worden, maar kunnen leerlingen indien nodig ook binnen het netwerk ondersteund en opgevangen worden”, zegt schepen van Onderwijs Marina De Bie.
Krachtige scholen
Het antwoord op de ambities welbevinden stimuleren, het beperken van uitsluitingen en het terugdringen van de ongekwalificeerde uitstroom is het project ‘Krachtige scholen’. De scholen doen dit niet alleen via een partnerschap met elkaar, maar ook met de stad, expertisecentrum Arktos, hogeschool Thomas More, PrOS en met wetenschappelijke ondersteuning van onderzoeksinstituut HIVA.
Binnen het project ‘krachtige scholen’ ontwikkelen scholen acties op leerling-, klas-, leerkracht- en teamniveau. Ze vertrekken vanuit een gemeenschappelijk doelstellingenkader en zijn tegelijkertijd op maat van de school. Dat maatwerk krijgt in iedere school vorm, m.b.v. een regiegroep waarin vertegenwoordiging zit van leerlingen, ouders, onderwijspersoneel en anderen. Indien er nood aan is, kunnen de scholen op verschillende manieren extra ondersteund worden door de andere partners. Eén van die extra ondersteuningsmogelijkheden is de inzet van een onderwijsassistent.
Tegelijkertijd worden de scholen samen gebracht in een lerend netwerk: een samenwerking met oog op de uitwisseling van kennis en ervaringen, het verwerven van nieuwe inzichten, oplossingen of werkwijzen, in functie van de gezamenlijke doelstelling. Dit lerend netwerk zal de verbindende structuur zijn die maakt dat een school er niet alleen voor staat en dat leerlingen, zelfs na een eventuele uitsluiting, binnen het netwerk worden vastgehouden. Door deze totaalaanpak worden krachtige scholen broeiplaatsen voor krachtige leerlingen.
Onderwijsassistent
Een belangrijk onderdeel van de krachtige school is de mogelijkheid om een onderwijsassistent in te zetten. Na de goede resultaten die de inzet van een onderwijsassistent in BA Stassart had, is het de bedoeling extra onderwijsassistenten in andere scholen in te zetten. Zo’n onderwijsassistent vervult een belangrijke verbindende rol tussen de school-, vrijetijds- en thuiscontext van leerlingen, ondersteunt leerlingen in de klas en versterkt tegelijkertijd de leerkracht tijdens de les. Daarom voorziet de stad jaarlijks 50.000 euro extra in haar meerjarenplanning en engageert ook Arktos zich voor de financiering ervan. Elke onderwijsassistent die op een school ingezet wordt, zal dan ook dankzij een gezamenlijke financiering van de school, de stad en Arktos aangesteld worden.
“Stad Mechelen geeft heel wat steun aan de vele scholen op haar grondgebied. Het is daarbij van belang om niet alleen allerhande praktische zaken te steunen, maar ook impulsen te geven voor initiatieven die binnen onze ambities passen. Naast tal van projecten rond onder andere taal en burgerschap die we steunen, vind ik het dan ook zeer belangrijk om middelen vrij te maken voor extra onderwijsassistenten om zo het project ‘Krachtige scholen’ mogelijk te maken”, aldus schepen De Bie.
Groter geheel
Het concept van de ‘Krachtige scholen’ is geen op zich staand gegeven. Het project maakt deel uit van een groter geheel waarin alle de relevante actoren binnen het Mechelse onderwijsveld samenwerken en met elkaar afstemmen. Bedoeling is om tot een totaalaanpak te komen en die samen te implementeren. Deze aanpak zal bestaan uit drie belangrijke krachtlijnen:
Een netwerk van krachtige scholen
Een gedeeld engagement dat uitmondt in een gezamenlijk charter waarbij niet enkel de stad en de onderwijspartners, maar ook de welzijnspartners er zich toe verbinden om samen moeilijke situaties op school positief te keren;
Expertisedeling in functie van deskundigheidsbevordering: het installeren van een leercultuur die inzet op het delen van ‘good practices’ en het samen zoeken naar wat werkt. Niet alleen gericht op het oplossen van moeilijke situaties en problemen, maar vooral ook met het oog op het voorkomen ervan.