Stad Mechelen zet in het kader van duurzame mobiliteit sterk in op deelmobiliteit. Naast autodelen en deelfietsen, mogen deelsteps voor de kortere afstanden uiteraard niet ontbreken. Mechelen wil 200 deelsteps, zonder stallingsinfrastructuur, in het straatbeeld brengen via externe aanbieders en dit volgens een stedelijk reglement.
Tot en met 29 oktober kon je in Mechelen volop elektrische deelsteps testen die klaarstonden op meer dan 30 hotspots. Het succesvol proefproject liep in samenwerking met Circ, een Europese speler die ook in andere Belgische steden actief is. Op nog geen vier maanden tijd zaten zij al aan een totaal van 11 436 ritten. “Het pilootproject met de deelsteps bleek in onze stad het succesvolst. Daarom trekken we die lijn door in onze andere plannen voor deelmobiliteit”, aldus schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke.
De gemeenteraad van 16 december geeft de goedkeuring aan het ‘Stedelijke Reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur in Mechelen.’
“De keuze voor een reglement, dus niet een concessie of overheidsopdracht, is meerledig. We laten o.a. de markt spelen waardoor er meerdere partijen tegelijk via het reglement kunnen werken“, gaat Vanmarcke verder.
Daarnaast kan het reglement ook gemakkelijk aangepast worden indien de stad dit nodig acht omwille van veiligheidsredenen, nieuwe technologieën of andere dringende maatregelen.
De partij(en) moeten opereren binnen een bepaalde zone. De Bruul en zijn zijstraten hebben een snelheidslimiet van 15km/u. Op de Grote Markt en Vismarkt kunnen de steps niet achtergelaten worden. De zone waarin men operatief zal zijn, is groter dan de oorspronkelijke zone van het proefproject, wat het dus ook makkelijker zal maken om net buiten het centrum een boodschap te doen of vrienden te bezoeken met de steps.
Het reglement is vanaf heden publiek en aanbieders hebben de mogelijkheid tot inschrijven met uiterste datum 13 januari 2020 via deze link
“Binnen deze planning zullen de geselecteerde partijen voor deelsteps op 31 januari 2020 op de hoogte gebracht worden van deelname, zodat ze in de eerste helft van maart 2020 van start kunnen gaan in de stad. Op die manier net op tijd om mee in te zetten tijdens dé maand van de deelmobiliteit.”, besluit schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke