Op vraag van de stad Mechelen rolden Autodelen.net en Taxistop vzw dit najaar het project “ Delende Buurten” uit in de Arsenaalwijk. Buurtbewoners werden uitgedaagd om 30 dagen de wagen aan de kant te laten staan ten voordele van duurzame mobiliteitsalternatieven. Zij waren over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over het experiment.
In ruil voor hun auto mochten de buurtbewoners van de wijk een waaier aan duurzame alternatieven voordelig uittesten. Van (elektrische) (bak)fietsen en de trein tot autodelen en carpoolen.
Door de (vaak nog ongekende) vervoersmiddelen aan de levende lijve te ervaren, wordt de overstap aantrekkelijker. Bovendien werd met de hele buurt een traject afgelegd, waardoor buurtbewoners elkaar kunnen steunen en warm maken om het nieuwe verplaatsingsgedrag vol te houden.
“Om de toenemende parkeerdruk in bepaalde wijken en buurten te verlagen en de leefbaarheid te verhogen, zetten we verder in om dit concept tijdens deze bestuursperiode in de stad te implementeren”, aldus schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke.
In samenwerking met ambassadeurs uit de wijk en de lokale handelaars werd de buurt warm gemaakt om de uitdaging aan te gaan. Tussen 28 september en 26 oktober gingen 26 deelnemers uit 21 huishoudens de uitdaging aan en werden de wensen en noden van de wijk inzake mobiliteit in kaart gebracht.
Het project verliep na een vooronderzoek in verschillende fases met de zoektocht naar ambassadeurs, communicatie en werving, de testperiode en de evaluatie.
Tijdens de infosessies werden alle behoeften van deze buurt in kaart gebracht en kon men een vervoersmiddel op maat testen gedurende het project.
De meerderheid van de responderende deelnemers die voor de start een eigen wagen hadden, geven aan hem in de toekomst niet meer te zullen vervangen en dan over te stappen op autodelen. Daarnaast zijn er ook verschillende deelnemers die de smaak van het elektrische fietsen te pakken hebben of op zoek gaan naar de aangeboden mobiliteitsalternatieven.
“Uit de evaluatie blijkt ook dat de inzet van ambassadeurs cruciaal is om zo’n projecten in de toekomst te doen slagen.”, schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke.
Tijdens het experiment voelden deelnemers zich gemiddeld bewuster (46,7%) gelukkiger (40%), vrijer (33,3%) en meer verbonden met hun omgeving (33,3%).