Vanaf november wordt de volledige Mechelse binnenstad één aaneengesloten fietszone. 179 straten in de binnenstad, goed voor zo’n 30 km openbare weg, worden zo fietsstraten waarin het verboden is om fietsers in te halen. Zo maakt het stadsbestuur een belangrijke belofte uit het bestuursakkoord nog binnen het eerste jaar van de legislatuur waar.
“In 1995 was Mechelen de allereerste stad die een zone 30 installeerde in heel het stadscentrum. Vandaag komen we opnieuw met een primeur en promoveren we als eerste stad in Vlaanderen heel onze binnenstad tot fietsstraat. Met deze fietszone geven we een duidelijk signaal: de fietser bepaalt in onze binnenstad de maat van het verkeer”, klinkt mobiliteitsschepen Alexander Vandersmissen verzekerd. “Met de fietszone in de binnenstad realiseren we een eerste belangrijke belofte in het kader van Mechelen Fietsstad. De komende weken, maanden en jaren gaan we uiteraard nog heel wat maatregelen nemen om die status van ‘fietsstad van Vlaanderen’ verder uit te bouwen.”
“Het concept ‘fietszone’ is nieuw en werd pas recent opgenomen in de wegcode, maar de fietsstraat zelf is in Mechelen al sinds 2014 zeer goed gekend. Het is een interessant systeem om fietsers de nodige ruimte te geven in de stad, zodat we meer mensen kunnen verleiden om vaker de fiets te gebruiken en zonder meteen de hele stad te moeten heraanleggen. Ondertussen blijven we continu aan het fietscomfort werken, bijvoorbeeld door bij de vernieuwing van straten in de binnenstad te kiezen voor gezaagde kasseien. Of door het wegwerken van kleine problemen met het pas opgerichte fiets- en voetpadenteam”, aldus Patrick Princen, schepen van Openbare Werken.