Elektrische deelsteps zijn in een aantal Belgische steden al niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vanaf vandaag kunnen ook de inwoners en bezoekers van Mechelen gebruik maken van deze vorm van deelmobiliteit. Na Brussel, de kust, Namen, Luik en Aalst, biedt Circ (voordien Flash), de snelgroeiende Europese deelstepaanbieder, haar elektrische deelsteps nu ook aan in Mechelen. Het proefproject loopt van 4 juli tot 30 september.
Een oplossing voor mobiliteitsuitdagingen
“Mobiliteit is één van de drie speerpunten voor dit stadsbestuur. Naast de ambitie om van Mechelen dé fietsstad van Vlaanderen te maken, willen we de komende maanden en jaren ook zeer sterk inzetten op verschillende vormen van deelmobiliteit. In het najaar komt het stadsbestuur met ambitieuze plannen rond deelfietsen en deelwagens. Vandaag lanceert de stad reeds een proefproject rond het gebruik van elektrische deelsteps. Deelsteps zijn immers een ideaal vervoersmiddel om korte afstanden af te leggen: de zogenoemde ‘first – en last mile’.We willen leren uit het proefproject en een reglement voor deelsteps op maat van onze stad opmaken, waarna we in het najaar van start kunnen gaan met een volwaardig aanbod van deelsteps”, klinkt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen enthousiast.
Elektrische steps zijn dus een ideaal vervoersmiddel om korte afstanden af te leggen. Het concept is al bekend in verschillende steden en aan de kust, en het aantal gebruikers blijft stijgen. Circ, de grootste Europese aanbieder van elektrische deelsteps stelt vanaf vandaag, als eerste deelstepaanbieder in Mechelen, honderd elektrische deelsteps beschikbaar. Kurt Van Landeghem, algemeen directeur van Circ Benelux: ”Mobiliteit is in alle steden een aandachtspunt, ook in Mechelen. Deelsteps kunnen een rol spelen in het aanpakken van belangrijke mobiliteitsuitdagingen zoals verkeerscongestie, parkeerproblemen en luchtvervuiling.”
Veiligheid en verantwoordelijkheid voorop
Voor de implementatie van de steps houdt Circ rekening met de lokale omstandigheden en behoeften. Door deze continu te monitoren met behulp van een innovatieve dataopvolging, kunnen de plaatsen en aantallen van de deelsteps indien nodig steeds opnieuw worden aangepast om op een veilige en verantwoorde manier te worden ingezet.
Kurt Van Landeghem: “Verantwoordelijkheid en veiligheid staan centraal bij alles wat we doen en we werken altijd nauw samen met de lokale autoriteiten. We wijzen onze gebruikers ook op het belang van een correct en veilig gebruik van onze deelsteps, waaronder het dragen van een helm. We voorzien voor elke nieuwe lancering in een stad gratis helmen, die gefaseerd worden uitgedeeld tijdens evenementen en veiligheidstrainingen.”
Ook schepen Vandersmissen benadrukt het belang van veilige omstandigheden: “Naast het belang van vlotte korte verplaatsingen is het uiteraard ook cruciaal dat mensen zich veilig doorheen Mechelen bewegen. Daarom hebben we er in samenspraak met Circ voor gekozen om de maximumsnelheid op de Bruul, in de zijstraatjes tussen Bruul en IJzerenleen en op de Botermarkt te beperken tot 10 km/u, daar waar de maximumsnelheid op andere plaatsen beperkt is tot 18 km/u. Ook voorzien we dat er niet geparkeerd mag worden op de Grote Markt en op de Vismarkt, mensen kunnen hun step daar dus niet achterlaten. We gaan het proefproject de komende weken ook heel nauwgezet opvolgen samen met de mensen van Circ. Op deze manier kunnen we op korte termijn eventuele bijsturingen doorvoeren waar dat nodig mocht blijken”.
Over Circ
Circ (voordien Flash) werd eind 2018 opgericht door een team met een gedeelde visie over duurzamere, veiligere en beter verbonden verplaatsingen. Ondertussen zijn de speciaal voor dit doel gebouwde elektrische deelsteps nu beschikbaar in tien landen (België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zwitserland) en worden ze elke minuut gebruikt door honderden mensen. Circ is meer dan alleen een elektrische deelstepaanbieder. Het bedrijf streeft er naar een wereldwijde partner te zijn voor stedelijke mobiliteitsoplossingen en werkt daarom nauw samen met stadsautoriteiten, lokale gemeenschappen en andere weggebruikers om stadsvervoer te transformeren. In België is Circ de enige aanbieder van micromobiliteit die momenteel al actief is in 7 steden.
Praktisch
• Gebruikers van de elektrische steps betalen 1 euro per rit en bijkomend 0,15 euro/minuut. Er zijn geen opstart- of abonnementskosten.
• Er is een promotiecode beschikbaar in Mechelen: MECH10. Het geeft gebruikers een gratis ontgrendeling en 10 minuten gratis rijden
• Het projectgebied is begrensd door de ring met enkele uitstulpingen (stationsomgevingen en de randparkings Douaneplein en Rode Kruisplein). Op korte termijn wordt ook bekeken of het mogelijk is om de steps achter te laten in de KMO-zone in Mechelen-Zuid. De mogelijkheid om de steps ook achter te laten in Mechelen-Noord wordt nadien opgenomen.
• De steps worden dagelijks na 20.00 uur herverdeeld over verschillende hotspots
• Meer info over de steps op www.circ.com of op de website van Stad Mechelen via www.mechelen.be/deelsteps
• De app Circ is te downloaden in Google Playstore of App store