Vrijdag was de nieuwe ruimte voor het eerst te zien tijdens de Mechelse Museumnacht. Blikvanger is het participatieve werk van textielkunstenares Claudy Jongstra, Nederlands kunstenaar van het jaar 2019.
Kunnen we vandaag opnieuw de kleur zwart maken op basis van de kleurrecepten uit de Bourgondische periode? Vanuit die vraag startte het project Back to Black twee jaar geleden. Hoewel er maar weinig 16e-eeuwe kleurrecepten bewaard zijn, weten we dat er een enorme diversiteit aan verfprocedés was. Hedendaags kunstenares Claudy Jongstra ging samen met onderzoekers aan de slag om de recepten van toen opnieuw te maken.
Participatief kunstwerk
Een van de meest opvallende elementen in de ruimte is het collaboratief kunstwerk van Claudy Jongstra. Expanding Field (2019) gaat in dialoog met de 16e-eeuwse werken van oude meesters in de ruimte. Tot 2021 zal het door de inbreng van de museumbezoeker vorm krijgen. Ook het monumentale werk Foundations of black (2019) van Claudy Jongstra kreeg een plaats in het museum.
“Back to Black is de eerste zaalwissel sinds de opening van het museum. Na de Wünderkammer staat ook deze ruimte in het teken van Bourgondisch meesterschap, maar nog meer staan participatie en onderzoek centraal. In de 16de eeuw was de kleur zwart een statussymbool voor de Bourgondische elite, maar wat betekent het voor ons vandaag? Back to Black gaat, net zoals heel het museum, de dialoog aan tussen heden en verleden”, aldus Björn Siffer, schepen van Cultuur en Toerisme van Mechelen.
Voor het project Back to Black werkt het museum samen met het ERC ARTECHNE project (European Research Council), geleid door Sven Dupré (Universiteit Utrecht & Universiteit van Amsterdam), het departement Erfgoed van de Universiteit van Antwerpen, het Rijkserfgoedlaboratorium (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Nederland) en Studio Claudy Jongstra.
Foto: Sophie Nuytten