Groen-fractieleider in het Vlaams Parlement Björn Rzoska vertrok maandag 20 augustus voor een vijf dagen durende Ronde van Vlaanderen langs 22 historische zwarte verkeerspunten. Vlaams minister Ben Weyts beloofde een half jaar geleden deze resterende gevaarlijke kruispunten uit een lijst van 2002 eindelijk weg te werken. Die verklaring kwam er nadat een zestienjarig meisje omkwam op één van deze kruispunten in Gent. Rzoska wil nu met eigen ogen zien of de situatie verbeterd is en hoeveel werkt Weyts nog heeft, een week voor het nieuwe schooljaar.
In Mechelen staan de kruispunten van de R6 met de N14 (Liersesteenweg) en de N1 (Antwerpse Steenweg) op de lijst met zwarte punten. Ondertussen wordt er na jaren wachten werk gemaakt van de fly-overs, maar toch zijn er een aantal bemerkingen te maken. “Goed dat de zwarte punten op de Mechelse Ring nu worden aangepakt. Het wordt voor fietsers een pak veiliger. Toch geloof ik ook in tijdelijke oplossingen. Waarom kunnen de verkeerslichten op de N1 voorlopig niet conflictvrij worden afgesteld? Het zou de fietsveiligheid vandaag al sterk verhogen”, aldus Vlaams fractieleider Björn Rzoska.
Schepen van Mobiliteit Marina De Bie vult aan: “Het is mijn ambitie om van Mechelen een echte fietsstad te maken. Veilig en comfortabel fietsen op de hoofdassen is, zeker voor pendelverkeer, een essentieel element om dit mogelijk te maken. De meeste van die belangrijke assen vallen onder het beheer van de Vlaamse Overheid en het Agentschap Wegen en Verkeer en een goede samenwerking en gedeelde ambitie voor meer fietsveiligheid is dan cruciaal. Op dat vlak zijn zeker nog verbeteringen mogelijk.”
Mogelijke verbeteringen volgens Patrick Princen (voorzitter Groen Mechelen): “De lichtenregeling op de Vesten is vooral gericht op doorstromend autoverkeer, wat niet altijd in het voordeel van de fietser is. Zelfs als het veilig kan, moeten fietsers vaak meerdere keren oversteken om op een reglementaire manier hun weg te kunnen vervolgen. Door bijvoorbeeld “vierkant groen” (tegelijk groen voor alle fietsers en voetgangers tussen groenfasen voor auto’s door) in te voeren zouden fietsers veilig en snel de grote assen kunnen kruisen. Wij zijn ook al lang voorstander van het invoeren van ‘rechtsaf door rood’ voor fietsers, maar dit wordt momenteel niet toegelaten op de Vlaamse gewestwegen.”
Ondervoorzitter Rina Rabau (lijsttrekker voor Groen voor de provincieraad) vult aan: “Om niet dossier per dossier te moeten werken en de samenwerking te verbeteren pleiten we ook voor het afsluiten van een convenant met AWV in de volgende legislatuur. Daarin zou de algemene samenwerking vastgelegd kunnen worden en de algemene principes waar projecten aan moeten voldoen. Als lijsttrekker voor de provincieraad zie ik daar ook opties voor het betrekken van de provincie: voor dossiers zoals het aanleggen van fietsostrades is een dergelijke convenant met de provincie erbij zeker ook een goed idee. Het kan de samenwerking, en nog belangrijker: de fietsveiligheid, alleen maar ten goede komen.”
foto v.l.n.r.: Anjes Dierens (5e plaats lijst provincieraad Groen), Marina De Bie, Björn Rzoska en Rina Rabau