“Met de campagne ‘De digitale klik’ willen we hen op weg zetten om hun goederen en diensten ook online bekend te maken en aan te bieden”, zegt schepen voor Lokale Economie Tom Ongena. “Online verkoop zit sterk in de lift en als handelaar kan en mag je niet achterwege blijven.”
64 procent van de Belgische consumenten kocht in 2015 iets online. Een stijging van maar liefst 20 procent ten opzichte van 2012. En ook de afgelopen jaren is het aantal mensen die jaarlijks iets online kopen nog sterk blijven stijgen. “Nog veel belangrijker is dat drie op vier consumenten zich eerst via het internet oriënteert en informeert, dit zowel voor hun online als offline aankopen”, zegt centrummanager Joeri Schepens. “Het koopgedrag wordt vandaag de dag dus voor een groot deel bepaald door het internet.”
“Onze handelaars kunnen – willens nillens – niet langer om deze vaststelling heen”, zegt schepen voor lokale economie Tom Ongena. “Want ook hun zaak is onderhevig aan de impact van het internet. Met de campagne ‘De digitale klik’ wil de gemeente Sint-Katelijne-Waver haar handelaars niet enkel stimuleren om werk te maken van hun online activiteiten en/of aanwezigheid, maar hen ook concreet op weg helpen.”
Vanaf september geeft de website dedigitaleklik.be een overzicht van de mogelijkheden die het internet aan handelaars biedt. Ze vinden er concrete tools, praktische tips en heel wat andere nuttige informatie. Daarnaast zal het gemeentebestuur opleidingen, workshops en infosessies organiseren.
“Uiteraard hebben we al heel wat zinvolle onderwerpen in gedachte, maar toch willen we eerst even aftoetsen welke bij onze handelaars de meest prangende vragen zijn”, zegt Joeri Schepens. “Daarom organiseren we nu eerst een digitale bevraging waarmee de handelaars hun voorkeuren kunnen aangeven.”
Om de campagne op gang te trappen, ontvangen alle handelaars deze week een digitaal klokje als wake-up call. “Hiermee willen we hen wakker schudden en ervan bewust maken dat het internet heel wat mogelijkheden biedt om hun handelszaak in de kijker te plaatsen bij consumenten die het internet gebruiken om zich te laten inspireren”, zegt Tom Ongena. “Online aanwezigheid is immers niet langer een vrijblijvende aanbeveling, maar een noodzaak om concurrentieel te blijven, ook voor onze skwinkels.”
De campagne krijgt de steun van VLAIO, dat een subsidie toekent van € 6195.
foto: logo Sint-Katelijne-Waver