De beweegbare baanbrug over de Rupel in Boom werd gebouwd in 1939 en is onderdeel van de gewestweg N177 (Frans De Schutterlaan) die Boom met Willebroek verbindt. Na bijna 80 jaar van intensief gebruik is de brug aan grondige renovatie toe.
Daarvoor heeft De Vlaamse Waterweg nv een gespecialiseerd aannemer, de tijdelijke handelsvereniging Renotec en ViaBuild, onder de arm genomen.
Wat staat er te gebeuren?
Vernieuwen van wegdek, fiets- en voetpaden
Aanbrengen van nieuwe waterdichte rok die de brug beschermt tegen vochtinsijpeling
Aanbrengen nieuwe anti-corrosiebescherming stalen draagstructuur
Betonherstellingen aan de onderkant van de brug
Grondige inspectie van de ballastkist
Kleinere werken zoals vernieuwen van trappen, leuningen, kabelgoten,…
Om de hinder zo kort mogelijk te houden, heeft De Vlaamse Waterweg nv ervoor gekozen om de werken rond de zomerperiode te concentreren en gaat de aannemer gefaseerd te werk. De impact op het verkeer verschilt al naargelang de fase waarin de werken zich bevinden.
In fase 1, van 28 mei tot en met 6 juni, doet de aannemer voorbereidende werken en breekt hij voet- en fietspaden op. In deze voorbereidende fase geldt eenrichtingsverkeer op de brug.
Fietser, voetganger of bromfietser klasse A of B?
Je kan in twee richtingen passeren op een gereserveerde strook op de brug.
Kom je met de (vracht)wagen vanuit Antwerpen?
Dan kan je de Rupelbrug gewoon gebruiken.
Kom je met de (vracht)wagen vanuit Brussel?
Dan volg je de omleiding door de Rupeltunnel en via afrit 9 Rumst/Niel/Boom.
Neem je de bus?
Opgelet! Ook De Lijn past zijn dienstregeling aan in functie van de werken. Van 28 mei tot en met 6 juni volgen lijnen 460 en 461 (Boom-Brussel) een alternatieve reisweg. Halte Klein-Willebroek wordt tijdelijk niet bediend. Halte Vaartstraat zal dienst doen als vervanghalte.