Het fietsexamen heeft als bedoeling de leerlingen van het zesde leerjaar voor te bereiden op hun parcours naar de middelbare school, wat voor velen buiten de directe woonomgeving zal vallen. Zo komen tijdens het fietsexamen een resem verkeerssituaties aan bod die de jonge fietsers uit hun comfortzone halen.
De volgende situaties kwamen onder meer aan bod: houding ten opzichte van andere weggebruikers (zowel automobilisten, fietsers als voetgangers), voorrangsregels in het algemeen, plaats op de rijbaan, afslaande bewegingen, kruispunt geregeld door verkeerslichten of bevoegd persoon.
“De ongeveer 650 zesdejaars van Mechelen en Willebroek lieten een quotering van gemiddeld 94% optekenen. Een mooi resultaat wat ons tot tevredenheid stelt” steekt hoofdinspecteur Gino Verbruggen van wal.
De meest voorkomende fout die de leerlingen maken is de handeling of handelingen bij een linksaf-beweging. Vaak vergeten de kinderen naar achteren te kijken of doen ze dit onvoldoende. Ook het uitsteken van de arm wordt wel eens vergeten. Een linksaf-beweging is complexer dan het lijkt. Zo moeten de kinderen naar achteren kijken, de arm uitsteken en vervolgens hun plaats opeisen in het verkeer. Dit doen ze door wat meer naar het midden te rijden om zo het autoverkeer achter zich te laten. Wanneer het verkeer geregeld wordt door een agent stellen we vast dat de factor ‘stress’ weleens de bovenhand durft te halen.
We stellen vast dat kinderen die fietsvaardiger zijn minder problemen hebben met de veelheid aan uit te voeren handelingen. Een kind dat niet moet nadenken over de controle van zijn of haar stuur, kan zich beter concentreren op het verkeer. Vergelijk het een beetje met autorijden. In het begin is men nog volop aan het leren om te schakelen en ervoor te zorgen dat het voertuig zonder al te veel schokken de baan op kan. Na jaren ervaring denken we daar niet over na en kunnen we ons effectiever concentreren op het verkeer en de bijhorende verkeersregels.
“De boodschap is dus om veel te gaan fietsen met onze kinderen en ervoor te zorgen dat ze zich kunnen bezig houden met het andere verkeer en de regels, in plaats van met de techniek van het fietsen. De bevestiging hiervan zien we bij de kinderen die de weg reeds kennen, zij hebben minder moeite met het afleggen van parcours en maken dus minder fouten” weet Gino Verbruggen nog.
Meteen een boodschap aan onder andere de (groot)ouders om tijdens de komende vakantiemaanden de rit naar de middelbare school degelijk voor te bereiden, zodat de jongeren met meer zelfvertrouwen de baan op kunnen. De route regelmatig rijden is geen overbodige luxe. Vergeet evenmin de eventuele omleidingswegen eens te fietsen.
“Ons politiekorps wil van de gelegenheid gebruik maken ook de ‘observatoren’ (gemeenschapswachten, leerkrachten en (groot)ouders) uitdrukkelijk te danken voor hun medewerking. Zonder hen was de organisatie van zulk fietsexamen niet mogelijk geweest.” besluit korpschef Yves Bogaerts van de politie Mechelen-Willebroek.
Foto: Politie Mechelen-Willebroek