Fietsstraten
Over het algemeen is het concept fietsstraat ondertussen welbekend. Het inhaalverbod wordt dan ook op de meeste plaatsen goed gerespecteerd. In de Hoogstraat zijn extra maatregelen niet nodig, aan de Frans Halsvest zullen wel een aantal zaken aangepast worden. Schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen) legt uit: “De Frans Halsvest heeft absoluut een meerwaarde als fietsstraat, omdat het een veilig alternatief voor de vesten is. Er rijden momenteel wel nog gevoelig minder fietsers dan in de Hoogstraat bijvoorbeeld en ook het wegprofiel is breder. Die twee elementen zorgen ervoor dat niet iedereen het inhaalverbod goed respecteert of dat fietsers zelf aan de kant gaan rijden om auto’s door te laten.” Om dit te verbeten zal de belijning in de straat worden aangepast: de parkeerstroken worden breder en langs de zijde van het fietspad wordt een gearceerde strook aangebracht die de rijbaan zelf smaller zullen maken.
Ook in de Goswin de Stassartstraat worden een aantal aanpassingen doorgevoerd. In deze straat loopt de functie als fietsstraat goed, enkel het stuk aan het kruispunt met de vesten is niet optimaal. Om de uitstraling en de sereniteit van het plein aan Kazerne Dossin niet te verstoren, wordt daar gebruik gemaakt van metalen plaatjes om de fietsstroken af te bakenen. In de praktijk wordt de beschikbare ruimte daardoor vaak als een dubbele opstelstrook voor wagens die links dan wel rechts de Tinellaan willen oprijden. Vooral voor fietsers die stadinwaarts rijden, kan dit voor problemen zorgen. In eerste instantie zal de stad daarom aan beide zijden enkele fietslogo’s op de rijbaan aanbrengen die de aanwezigheid van de fietsers in twee richtingen duidelijk moet maken, zonder de aanblik van het plein sterk te wijzigen. De stad zal nadien evalueren of deze aanpassing te situatie inderdaad verbetert.
De Katelijnestraat is geen fietsstraat, maar ook dit is een straat met heel wat fietsers. Om de zichtbaarheid van de aanwezige fietsers duidelijker zichtbaar te maken, worden aan weerzijden van deze straat om de 20 m fietslogo’s aangebracht.
Adegemstraat
Ook de situatie in de Adegemstraat werd opnieuw bekeken. Het voorzien van een apart stuk fietspad staduitwaarts ter hoogte van het kruispunt met de vesten, zorgde alvast voor een verbetering voor de fietsers in die richting. Nu zal ook de andere richting worden aangepakt. “Om meer ruimte voor de fietsers te creëren, zullen de twee voorsorteerstroken gereduceerd worden tot één rijstrook. Zo komen de fietsers die de stad inrijden niet onmiddellijk in conflict met auto’s in de tegenrichting. Om de fietsers nog beter te beschermen en de auto’s te wijzen op hun aanwezigheid, zal het fietspad bovendien worden doorgetrokken tot aan de Keerbergstraat.”, zegt De Bie nog.
In eerste instantie gebeurt het verwijderen van de voorsorteerstroken op proef, gedurende 3 maanden, om de impact op de fietsveiligheid en de doorstroming van het autoverkeer aan het kruispunt met de Olivetenvest in beeld te kunnen brengen. Om het fietspad in tegenrichting door te kunnen trekken, worden 2 plantvakken en 8 verwijderd worden. De werken zullen dan ook worden uitgevoerd na het afronden van de werken op de Koning Astridlaan, waardoor er geen nettoverlies van parkeerplaatsen ontstaat.
Foto: Google Streetview