De stad lanceert daarom een digitale campagne tegen haatspraak, gericht op jonge social media gebruikers. De campagne wil jongeren sensibiliseren en tonen dat ook zij een verschil kunnen betekenen in de strijd tegen haatspraak. “De stad Mechelen streeft voluit naar gelijke kansen voor elke inwoner. We leven samen met 138 nationaliteiten, wat sociaal een enorme rijkdom inhoudt. Met respect voor elkaar komen we tot één hechte samenleving. Dit maakt dat er in Mechelen hoegenaamd geen plaats is voor eender welke vorm van racisme en discriminatie. Dit geldt zowel voor discriminatie op grond van geslacht, leeftijd, levensbeschouwing of religie, seksuele voorkeur, etnisch-culturele achtergrond en mensen met een beperking. Daarom zetten we jaarlijks een actie op om dit thema onder de aandacht te brengen. Iedere burger kan een verschil betekenen in de strijd tegen racisme en discriminatie”, zegt schepen van Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx.
Video en interactieve chatbot
De campagne dit jaar is tweeledig en bestaat uit een video en interactieve chatbot. De video daagt social mediagebruikers uit om een chatbot te gebruiken, een geautomatiseerd antwoordprogramma via messenger. Gebruikers krijgen aanstootgevende en racistische posts te zien. Ze worden uitgenodigd om te reageren, krijgen tips om op een constructieve manier te antwoorden en worden aangespoord om haatspraak te rapporteren.
“Niet negeren”
“Unia krijgt meldingen over haatspraak. Die zijn wellicht een fractie van wat er circuleert op sociale media. Als jongeren leren hoe ze kunnen reageren op discriminerende en racistische posts, is dat een belangrijke stap. Discriminatie of racisme op het internet, dat mag je niet negeren. Daar moet je op reageren”, stelt Els Keytsman, directeur van het interfederaal gelijke kansencentrum Unia.
“Neen leren zeggen tegen haatspraak”
Leerlingen van het 5de jaar humane wetenschappen van het Scheppersinstituut zullen de chatbot op 21 maart uittesten en krijgen een toelichting rond het thema haatspraak door Unia. “Als school vinden we het belangrijk om jongeren neen te leren zeggen tegen haatspraak en op een verantwoorde manier te leren omgaan met social media. Daarom steunen we voor de volle 100 procent dergelijke initiatieven”, aldus Veerle Scheirs, directeur van het Scheppersinstituut.
Naast de online acties wordt er ook in de publieke ruimte zichtbaarheid gegeven aan het thema: aan het stadhuis wappert een grote banner met opschrift ‘21 maart– Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie’.
De campagne werd mogelijk gemaakt dankzij een nauwe samenwerking tussen stadsdiensten en met partners Unia, Thomas More, H30 en Sociale School Heverlee.
Discriminatie melden?
Surf naar mechelen.be/eloket-discriminatie-melding.
Meer info via www.unia.be/nl
foto: stad Mechelen