“De ongerustheid en het ongenoegen van het personeel over de plannen van de directie is heel erg groot. De gevolgen voor de werknemers zijn te drastisch”, klinkt het bij de vakbonden. De staking zal te voelen zijn bij zowel chauffeurs als bij de bedienden en zal ook gevolgen hebben voor de werking van de hoofdzetel in de Motstraat in Mechelen.
De vervoermaatschappij heeft het plan De Lijn 2020 gelanceerd. Hierbij staat vast dat arbeidsplaatsen zullen sneuvelen, maar de directie wil dit opvangen door een natuurlijke uitstroom. Het plan treft ook de werkzekerheid van het personeel. Personeelsleden moeten soms van functie veranderen en/of moeten hierbij van locatie veranderen.
De nieuwe organisatiestructuur wordt op 7 februari voorgesteld op de Raad van Bestuur van De Lijn. Nadien zullen onderhandelingen met de vakbonden starten om tot een nieuwe CAO te komen.
Het is niet de eerste keer dat De Lijn de organisatiestructuur drastisch wijzigt. In 2014 werd eerder al beslist om een aantal domeinen te gaan centraliseren.