“Fenomenaal, ik ben uiterst trots op deze uitmuntende cijfers!”, zegt schepen van Cultuur en Toerisme Björn Siffer (Groen). “We realiseren een stijging van maar liefst 11,5% ten opzichte van recordjaar 2016. De zomermaanden juli en augustus waren de uitschieters, met respectievelijk 3.998 en 4.687 bezoekers.”
De Sint Romboutstoren is voor het derde jaar op rij in eigen beheer en brak vorig jaar alle records. Sinds 2015 wordt de toren – die al sinds 1999 prijkt op de lijst van UNESCO werelderfgoed – uitgebaat en gepromoot door Visit Mechelen. Er zijn heel wat investeringen gebeurd op vlak van onthaal, bezoekersbeleving, campagnes en promotie-acties. “Dat beleid werpt duidelijk zijn vruchten af. De bezoekerscijfers van 2017 liggen ruim 63% hoger dan in 2014, dat noem ik een spectaculaire stijging”, zegt Björn Siffer.
Door de infosokkels is de toren makkelijk te bezoeken als individu, maar nog steeds kiezen veel mensen voor een beklimming met een gids. In 2017 mocht Visit Mechelen 160 groepen ontvangen, goed voor 143 gidsbeurten met 4.619 bezoekers.
Een unieke totaalbeleving
De beklimming van de Sint-Romboutstoren is dé ideale manier om de Dijlestad te ontdekken. Het bezoek van de toren en de verschillende torenkamers biedt de toeristen een totaalbeleving: zowel de skywalk op 97m hoogte als het bezoek aan de verschillende tussenstations tijdens de beklimming staan garant voor een unieke ervaring. Bezoekers maken kennis met de rijke geschiedenis, de wereldbefaamde beiaardcultuur en uiteraard ook het mythische verhaal van de Maneblussers. Voor de jongsten is er een aangepaste bezoekersgids en de Torenwachter vertelt de verhalen op maat van de kinderen.
Ook internationale aantrekkingskracht
De toren blijkt ook in trek bij buitenlandse bezoekers. “In 2017 mochten we in totaal 66 verschillende nationaliteiten ontvangen in onze toren, een absoluut record” zegt Björn Siffer. “De torenbezoekers komen vooral uit eigen land: België is goed voor 65,2%, gevolgd door Nederland (12%). Ook bezoekers uit Spanje (3,8%), Duitsland (2,5%) en Frankrijk (2,5%) vinden vlot de weg naar de toren. De top 10 wordt verder aangevuld met de VS, Groot-Brittannië, Rusland, Italië en Polen.”
Visit Mechelen maakt jaarlijks een actieplan op waarin ook de Sint-Romboutstoren een vaste plaats heeft. “We willen blijven inzetten op de trots van onze stad en hopen dit jaar de kaap van 40.000 bezoekers te halen”, aldus Björn Siffer.
Foto: Stad Mechelen