“2 leraren staan tegelijk voor de klas. De klasgroep is ook groter. Op die manier kan 1 leraar les geven en kan de andere bewaken dat het bij iedereen apart lukt en kan hij of zij individuele problemen sneller opvangen”, aldus Inga Verhaert, gedeputeerde voor Onderwijs.
Er is bewust gekozen om deze vorm van onderwijsinnovatie toe te passen in de 1e graad B-stroom (voor leerlingen zonder getuigschrift lager onderwijs).
Leerlingen zijn gemotiveerder
Een eerste evaluatie is alvast positief. Inga Verhaert: “De leerling krijgt onderwijs op maat. Het systeem is erg flexibel en dat maakt het makkelijk om te differentiëren naar interesse, leerstijl en niveau. De jongeren zitten gemotiveerder in de les én iedereen kan mee. Gaandeweg willen we in alle provinciale scholen co-teaching organiseren. Er zullen in de toekomst dus méér leraren op deze manier aan de slag gaan. Dat vergt wat extra aandacht bij het matchen van huidige (en toekomstige) leraren, maar de eerste bevindingen tonen aan dat zowel leraren als leerlingen er wel bij varen.”
archieffoto: Provincie Antwerpen