Voor deze campagne werd samengewerkt met het Mechelse CRM bedrijf Luon. Verder resulteerde ook de intense samenwerking tussen mmMechelen Feest – organisator van Mechelen Houdt Je Warm – en Mechelen MeeMaken tot een toename van passanten in het kernwinkelgebied, met een absoluut jaarrecord op zaterdag 23 december, tijdens Mechelen in Vuur en Vlam.
Nieuw winterprogramma was een schot in de roos
De eindejaarscampagne ‘Mechelen houdt je Warm’ trok heel wat bezoekers naar stad Mechelen. De nieuwe formule waarin traditionele en nieuwe winteractiviteiten werden gecombineerd, zorgde voor een geslaagde editie. Ook Kristof Calvo, voorzitter mmMechelen Feest, is trots: “We hebben een erg straffe winter achter de rug. Vooral de nieuwigheden, zoals de Schaatsboot en Mechelen in Vuur en Vlam, bleken een meerwaarde te zijn. Dat succes blijkt nu ook uit de cijfers. Ons winterprogramma is nog niet zo straf als onze zomer, maar we mogen er wel trots op zijn. Deze winter is trouwens ook en vooral het werk van vele Mechelaars, de partners, de handel en de horeca, de deelnemende organisaties en de vrijwilligers van Mechelen houdt je Warm. Want net als de zomer is ook de winter teamwerk. Het is net het samenspel tussen mmMechelen Feest en de vele partners die van deze winter een succes heeft gemaakt. Op die manier willen we zeker blijven werken, telkens met en voor Mechelen en de Mechelaars”.
De allereerste editie van de Schaatsboot op de Binnendijle trok bijna 10 000 bezoekers. Onder hen 1340 Mechelse leerlingen en leerkrachten die in de laatste dagen voor de kerstvakantie de beentjes kwamen uitzwaaien. Ook de Gouden Carolus Winter Lounge, gelegen aan de schaatspiste, was een mooie toevoeging aan het winterprogramma.
De schaatspiste vormde ook het sluitstuk van de Kerstmarkt opde Vismarkt/Haverwerf. De uitbreiding van de Kerstmarkt tot twee weekends en de extra locatie op de Korenmarkt konden op veel bijval rekenen van zowel handelaars als bezoekers. De Mondiale Kerstmarkt in Congres- en Erfgoedcentrum Lamot noteerde in 2017 zelfs een record met 2.765 bezoekers op één dag.
De totaalbeleving van Kerstmarkt en Schaatsboot kreeg een extra duwtje in de rug dank zij de enthousiaste medewerking van vele Mechelse partners: Brouwerij het Anker verzorgde er een warme winterbar; het Ice Skating Center Mechelen bedacht elke schaatser met een voordeelbon; de Kunstschaatsacademie Hivernia bracht een wervelende openingsshow en de ijshockeyclub Coldplay een pittige demo.
Een onvermoed succes was de inzet van de gratis watertaxi die door de Mechelse rederij Malinska werd verzorgd op de vrijdagavonden van de twee Kerstmarktweekends en tijdens het evenement Mechelen in Vuur en Vlam op zaterdag 23 december. Ondanks de koude temperaturen, maar onder het warme enthousiasme van de schipper, lieten meer dan 1.000 mensen zich per boot veroeren de Haverwerf en het Keerdok.
Maar liefst drie keer tijdens deze editie van Mechelen Houdt Je Warm stond de Grote Markt bomvol Mechelaars. Een eerste keer op zaterdag 23 december tijdens Mechelen in Vuur en Vlam. Duizenden bezoekers genoten die avond van het adembenemende luchtspektake van Theater Tol. Het was de klap op de vuurpijl van een dag vol spectaculaire en vurige vertoningen verspreid over het standscentrum. Een tweede keer op zondag 31 december toen duizenden Mechelaars met elkaar al feestend het voorbije jaar uit dansten. En ten slotte ook op zondag 7 januari, toen diezelfde Mechelaars elkaar bij een hapje en een drankje geluk kwamen wensen op het nieuwe jaar. Het bewijst dat bij grote gebeurtenissen de Mechelaars elkaar altijd opnieuw vinden op de Grote Markt.
Succesvolle wintercampagne Visit Mechelen
Visit Mechelen investeerde in een volledig nieuwe digitale campagne ‘Winter in Mechelen’. De campagne legde het accent op Mechelen als sfeervolle belevingsstad, waar shoppen en genieten van de talloze bezienswaardigheden en evenementen hand in hand gaan. De toeristische wintercampagne kende een groot succes, en wist talrijke toeristen naar Mechelen te lokken voor een dagje winterse gezelligheid.
De campagne bracht uitgekiende boodschappen in de vorm van film, tekst en beeld. Deze werden massaal geliked op de sociale media. “De campagne liep een maand, en bereikte in die periode maar liefst 340 000 mensen. Ongeveer 25 000 personen reageerden ook op de facebook en instagram berichten”, zegt schepen van Toerisme Björn Siffer.
De samenwerking met het Mechelse CRM bedrijf Luon loonde en spreken van een effectief en sterk bereik. Ze resulteerde in een ‘smart’ opgezette campagne, waarbij mensen via de boodschappen op de sociale media ook gemakkelijk hun weg vonden naar de website van Visit Mechelen, waar de voordeelactie voor de toren in het oog sprong. “Maar liefst 10% van de websitebezoekers vroeg de kortingscode aan voor een beklimming tijdens de eindejaarsperiode”, besluit Björn Siffer “Dat is een hoog cijfer en toont dat er effectief gevolg werd gegeven aan de campagne.”
Overvolle winkelstraten tijdens eindejaar
Ook de eindejaarsshopping in de Mechelse binnenstad was een voltreffer met als absoluut hoogtepunt van het jaar, zaterdag 23 december. Tijdens ‘Mechelen in Vuur en Vlam’ bereikten de passantencijfers in het kernwinkelgebied een absolute piek. “Winkelen is ook zorgen voor beleving zodat mensen ook graag langer in Mechelen verblijven” stelt schepen van lokale economie Katleen Den Roover. “Tijdens de koopweekeindes werd gezorgd voor heel wat animatie in het kernwinkelgebied die sterk gesmaakt werd. Bij het eindejaarswinkelen kon je via acties ook tickets voor de schaatsboot winnen. De schaatsboot heeft de verwachtingen van de horeca op de Vismarkt overtroffen.”
Mechelen Meemaken en mmMechelen Feest sloegen de handen in elkaar en zorgden voor een sfeervolle en belevingsvolle binnenstad tijdens Mechelen Houdt Je Warm. De stemmige aankleding, de sfeervolle winterdeuntjes en de ludieke randanimatie, bezorgden de Mechelaar stressvrije shoppingmomenten tijdens de eindejaarperiode. Dit toont aan dat een synergie tussen verschillende partners ook echt werkt.