Staat innovatie hoog genoeg op de agenda van onze lokale kmo’s? Om de lokale economie een duwtje in de rug te geven, organiseert ‘APBC.Connecting the dots’ innovatietrajecten voor kmo’s, waarbij de focus ligt op co-creatie met de creatieve sector. Er wordt met andere woorden gestreefd naar een wisselwerking, waarbij creatieve experten een vernieuwende blik werpen op de activiteiten en processen van de kmo. In tandem werken ze gedurende enkele maanden aan een toekomstgericht bedrijfsmodel.
‘Design thinking’ is een opkomende strategie die steeds vaker toegepast wordt in het kader van innovatie. Het is een manier van denken en werken om op een praktische en creatieve manier problemen op te lossen of nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Creatieve experten zijn bij uitstek getraind om deze strategie om te zetten in concrete tools en toepasbare technieken.
Creatief-economische kruisbestuiving
“Creatieve expertise creëert een unieke waarde. Door te vertrekken vanuit het standpunt van de eindgebruiker en deze ook in het denkproces te betrekken, wordt de blik van een onderneming sterk verruimd. Creatievelingen gaan niet zomaar met een probleem aan de slag, ze gaan in eerste instantie op zoek naar wat werkelijk het probleem is, alvorens dat aan te pakken. Een mooi voorbeeld van een creatief-economische kruisbestuiving in Mechelen is het project Artenova in de vroegere meubelzaal aan de Hendrik Consciencestraat tegenover het station. Hier doen ondernemende starters en jonge kunstenaars in een hub van zo’n 3000 m² samen allerlei creatieve, vernieuwende ideeën ontstaan. Deze ‘Mechelen Talentenfabriek’ stimuleert talenten te verbinden, te ondersteunen en zichtbaar te maken “, meent de Mechelse schepen van Economie Katleen Den Roover.
Mensen helpen in het maken van keuzes
Twee Mechelse bedrijven die al aan het innovatietraject hebben deelgenomen zijn de ambachtelijke bakkerij Broodnodig en THoCC (The House of Contact Centers).
“Creatief is niet hetzelfde als innovatief of goed gevonden. Echte creatie is gestoeld en versterkt de ware fundamenten van je verhaal. Creativiteit belicht in feite een reeds bestaand pad waarop je vele gelukkige klanten ontmoet, mensen die blij zijn dat je hen helpt in het maken van keuzes. De allerbelangrijkste opdracht is: vindt net die creatieve geest die je uit je comfortzone schopt. Het project ‘Connecting the dots’ is daartoe dé geschikte formule, geen twijfel mogelijk”, verwoorden Lutgart Lyen en Marc Van Eeckhout, zaakvoerderskoppel van Broodnodig hun positieve ervaring met het ‘APBC.Connecting the dots’- traject.
Doeltreffend co-creatietraject
Ook bij THoCC, een Mechelse diensten-kmo die zich toelegt op de ontplooiing van een team specialisten die contactcenters waardevol(ler) kunnen maken, is men bijzonder enthousiast over het doorlopen innovatietraject. “Het co-creatietraject is 100 % complementair aan de opleidingen en adviesverlening die we sedert 2005 vanuit Mechelen in de markt zetten. ThoCC, The House of Contact Centers, is gespecialiseerd in waardencreatie door middel van klantencontact en dat zullen we in de toekomst dankzij dat co-creatietraject ook gaan doen in de cloud. Minder arbeidsintensief, maar even doeltreffend en op een iets ruimere schaal. Bij deze ook een dikke pluim voor Studio Dott en Subsidyportal!”, stelt David Gybels, Managing Partner van THoCC
Vanaf februari 2018 gaan de trajecten van start in Antwerpen, Mechelen en Turnhout. Kmo’s kunnen zich nog inschrijven door te mailen naar Oh@mechelen.be.