Taxicharter
Op aangeven van schepen van Economie Katleen Den Roover wordt er een charter voor de Mechelse taximaatschappijen opgesteld. “Dit doen we om het imago van de taxisector te verbeteren. Taxichauffeurs zijn in contact met hun klanten ambassadeurs voor onze stad. Met het taxicharter willen we de klantvriendelijkheid extra benadrukken. Taximaatschappijen en –chauffeurs ondertekenen het charter alvorens hun vergunningen te bekomen. Zij engageren zich onder meer dat hun chauffeurs correct Nederlands spreken, in alle omstandigheden beleefd en hulpvaardig zijn, correcte tarieven hanteren, de kortste weg nemen en achtergelaten voorwerpen bij de politie afgeven. Een voertuigsticker maakt in de toekomst kenbaar dat een taximaatschappij het charter aanvaardt”, zegt schepen Katleen Den Roover.
Tarieven
Het voorbije jaar was er meermaals commotie over het weigeren van korte ritten. Vanuit de taxisector werd het signaal gegeven dat deze sterk onrendabel waren. Er werden verschillende voorstellen met de sector besproken en ook de prijzen in de andere centrumsteden werden bekeken. Typisch voor de Mechelse taxisector is dat er veel kleine taxibedrijven zijn. Vanuit de sector werd ook de vraag gesteld om een vergunningenstop toe te passen, hierop werd niet ingegaan. In de toekomst zal streng toegekeken worden op het uitvoeren van korte ritten.
Voor taxiritten met begin- en eindpunt binnen Mechelen en randgemeenten geldt voortaan een instaptarief van € 7,50 (inclusief 2 kilometer). Het instaptarief ’s nachts (tussen 22 en 6 uur) bedraagt € 9,50 eveneens inclusief 2 km. Daarna wordt telkens € 2,25 per kilometer aangerekend. Met deze tarifering plaats Mechelen zich centraal tussen de tarieven in andere steden.
Wanneer de start- en/of aankomstplaats buiten Mechelen zijn gelegen, betaalt men overdag eveneens € 7,50 instaptarief (incl 2 km ), ’s nachts € 9,50 (incl 2 km ). Daarna wordt er telkens € 2,50/km aangerekend; dit kilometertarief wijzigt niet. Voor taxivervoer naar de luchthavens van Zaventem en Charleroi zijn de tarieven forfaitair vastgelegd op respectievelijk € 50 en € 180.
Taxicheques
In de vernieuwde verordening is ingeschreven dat de Mechelse taxicheques aanvaard moeten worden. In het verleden ondertekenden slechts enkele taximaatschappijen de convenant. Nu krijgt de klant dus meer keuze. Het instaptarief werd op € 7,5 geplaatst, een veelvoud van de waarde van de taxicheques zodat deze optimaal kunnen worden ingezet.
Fietstaxi’s
Ook voor fietstaxi’s is er nu een reglementering uitgewerkt met betrekking tot een aantal voorwaarden rond verzekeringen, beroepsbekwaamheid en vereisten waaraan het voertuig moet voldoen voor het vervoer van passagiers. “Fietstaxi’s passen in de beleidsvisie van het stadsbestuur, door kansen te bieden aan creatieve ondernemers en in te zetten op alternatief vervoer. Zij bieden bijkomend een alternatief voor korte ritten”, meent schepen van Economie
Katleen Den Roover.
Taxi-plaatsen aan hotels
Er komt een extra plaats aan de Korenmarkt en een aan Lamot. Na 6 maanden worden ze geëvalueerd.
foto: arrivalguides.com