De Mechelse studente Karlien Huygels en haar drie klasgenoten Raf Van Delm (Herenthout), Sultan Karaca en Joaquim Jacquemyn (beide Antwerpen) dienden als schoolopdracht een ludieke campagne te ontwikkelen voor de Responsible Young Drivers. Via de Warmste Week van Studio Brussel wordt er ook geld ingezameld voor de organisatie.
De campagne kreeg de naam FOCUS en wil aantonen dat je je ogen maar beter op de weg houdt, in plaats van op je gsm. “Het gebruiken van een gsm achter het stuur kan desastreuze gevolgen hebben”, zeggen de studenten. “Via onze campagne willen we bestuurders hier nog eens op wijzen. Dat ene smsje of berichtje op Facebook kan heus wel even wachten. En is het toch dringend? Zet je dan even aan de kant.”
Te koop: geurhangers
De studenten maakten onder andere een sensibiliseringsfilmpje dat te bekijken is via YouTube. Daarnaast verkopen ze tijdens de Warmste Week van Studio Brussel ook geurhangers. De opbrengst daarvan gaat integraal naar de Responsible Young Drivers.
“Voor twee euro kan je een van onze speciale geurhangers kopen”, klinkt het. “Met het geld organiseren de Responsible Young Drivers onder andere vormingssessies in scholen. Door een geurhanger te kopen, kunnen jongeren dus ook in de toekomst gesensibiliseerd worden over verkeersveiligheid. Dat is belangrijk, want jaarlijks vallen er verschillende dodelijke slachtoffers door gsm-gebruik in het verkeer.”
Een FOCUS-geurhanger kopen kan onder meer bij verschillende Mechelse en Antwerpse handelszaken en via de website: http://focuswarmsteweek.be/