Van 28 november tot 28 december zetten 3 winterse filmpjes Mechelen als toeristische bestemming in de kijker. Ze worden verdeeld via een Facebookcampagne. De Sint-Romboutstoren krijgt een centrale plaats in de campagne: hij kleurt voor de feestdagen groen en zal speciaal voor deze Wintercampagne 25% goedkoper kunnen beklommen worden.
De campagne ‘Winter in Mechelen’ moet de bekendheid van Mechelen als toeristische bestemming verder verhogen. De campagne richt zich via Facebook op sociale genieters in Vlaanderen en Brussel (expat-populatie). “Met het aanbod van de lokale handelaars (kerstshopping, koopzondagen, animatie in de straten…) en het uitgebreide programma van ‘Mechelen houdt je warm’ (een schaatsboot, kerstmarkten, prachtige verlichting…) zijn er meer dan voldoende troeven om shoppers en toeristen naar de Dijlestad te lokken voor een dagje winterse gezelligheid.” zegt schepen van Cultuur en Toerisme Björn Siffer.
Shoppen, beleven en bezoeken
Tijdens de wintermaanden wordt de historische binnenstad van Mechelen omgetoverd tot een magische kerststad waar shopping en winterse beleving hand in hand gaan.
“De overkoepelende handelaarsvereniging vzw Mechelen MeeMaken biedt een extra dynamiek aan een sfeervolle eindejaarsbeleving in onze stad. Met diverse vernieuwende animaties zorgen de handelaars bovenal voor gezelligheid, niet alleen in het kernwinkelgebied, maar ook in de aanpalende straten en op pleinen via onder meer een verrassende kunstenroute. Daarbovenop verwennen alle handelszaken intra muros en in de stationsomgeving hun klanten van 8 tot en met 31 december met een wedstrijdkans, waaraan een prijzenpot van liefst meer dan € 20.000 is verbonden. De eindejaarsverlichting geeft een feeërieke touch aan de shoppingbeleving, ook tijdens de koopzondagen 17-24-31 december en 7 januari. Komen eindejaarshoppen in Mechelen loont dus meer dan de moeite waard”, stelt schepen van Economie Katleen Den Roover.
• Shoppen: met een shopping-filmpje zetten we de Mechelse handelaars in de spotlights. Die hebben immers enkele verrassingen in petto: straattheater, sfeervolle muziek en spectaculaire acts zodat winkelen in Mechelen nóg gezelliger wordt. Mechelen MeeMaken investeert mee in deze shopping-spot.
• Beleven: Je kan Mechelen op je schaatsen verkennen vanop de schaatsboot die op de Dijle ligt of je kan naar de top van de Sint-Romboutstoren klimmen en achteraf uitblazen in de winterbar. Winters genieten dus! mmMechelen Feest, de vzw achter o.a. ‘Mechelen houdt je warm’, draagt bij aan het belevingsfilmpje over de veelzijdigheid van hun eindejaarsprogramma.
• Bezoeken: Visit Mechelen zorgt voor een overkoepelend filmpje om bezoekers warm te maken voor de stad van de Maneblussers. Via de eigen kanalen van Visit Mechelen zullen deze filmpjes massaal verspreid worden om extra visibiliteit te genereren.
Ook tijdens het eindejaar naar de top van Mechelen
De Sint-Romboutstoren is en blijft de trots van de stad. Tijdens de Wintercampagne kan de bezoeker genieten van een voordeeltarief van 25%. “Het loont dus ook tijdens de wintermaanden de moeite om de 538 treden te beklimmen voor een adembenemend uitzicht vanop de skywalk op de prachtig versierde en verlichte stad. De bezoekersgids leidt je met interessante weetjes en opdrachten voor de jongsten via 6 torenkamers doorheen de rijke geschiedenis van de toren”, zegt Björn Siffer. De Mechelse reus wordt ook mee opgenomen in de feestelijke verlichting van de binnenstad: hij kleurt voor de gelegenheid helemaal groen.
Een optimale media-mix: online, print en regionale TV
De verschillende media zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd. Mechelen kan zich zowel in eigen streek als nationaal van haar beste kant tonen. De online campagne richt zich op een zo breed mogelijk publiek. Daarom werkt Visit Mechelen ook samen met Metro, het gratis dagblad dat je aantreft in trein- en metrostations. “Lezers krijgen tips over alle eindejaarsactiviteiten en kunnen via metrotime.be ook tickets winnen voor de schaatsboot op de Dijle”, zegt Björn Siffer. Ook televisie mag niet ontbreken: Mechelen MeeMaken zal het shopping-filmpje regionaal boosten via RTV en zo het winkelaanbod extra promoten. “Deze campagne zal de bekendheid van Mechelen als toeristische bestemming verder vergroten en opnieuw extra bezoekers en shoppers naar de Dijlestad brengen. Begin januari evalueren we de cijfers en delen we de resultaten”, zegt Björn Siffer.
foto: Stad Mechelen