De stad Mechelen had al een lichtplan voor de binnenstad, maar gaat dit nu ook toepassen op de rest van het grondgebied, met uitzondering van de gewestwegen.
“We schakelen stelselmatig over naar energiezuinige ledverlichting. Woonstraten en landelijke gebieden krijgen een warm wit als lichtkleur. Voor verbindingswegen en parkings wordt een neutraler wit voorzien. Waar mogelijk passen we 50 % dimming toe tussen 23 uur ’s avonds en 5 uur ’s ochtends. De grootste besparing op de energiefactuur streven we na door verlichting te doven op landelijke wegen met weinig of geen bebouwing en in parken. Vrijwel alle functionele fietspaden, ook waar dat momenteel nog niet het geval is (bijvoorbeeld de Vrouwvlietroute), bekomen openbare verlichting, wat de fietsveiligheid en het fietscomfort alleen maar ten goede komt. In die zin zijn de Tivoliroute (fietsverbinding Eikestraat-Vrouwvliet / parking Tivoli / brug Vrouwvliet / Oude Dreef-nieuwe ziekenhuissite), Winketkaai (fietsverbinding achter de sporthal), Zonnestraat (fietsverbinding naar Vrouwvliet), de oversteek Vrouwvliet ter hoogte van de Grote Nieuwedijkstraat en de Ziekebeemdenstraat), de fietsverbindingen Rietstraat-Geerdegemsctraat en Brusselsesteenweg-Geerdegem Schonenberg in het actieplan 2018 opgenomen. Recreatieve fietsroutes (zoals bijvoorbeeld langs de Dijle en de Zenne) worden niet verlicht”, stelt schepen van Openbare Werken Chris Backx (N-VA).
foto: Belfius Smart City Award