Op het filmfestival van Namen (FIFF) heeft Tijmen Govaerts samen met zijn Poolse mede-acteur Piotr Biedron de Prix de l’interpretation gekregen voor de kortfilm Passée L’aube van Brusselse regisseur Nicolas Graux. Een emotionele film over een politiek thema: de (niet-)acceptatie van lesbiennes, homomannen, bi-seksuelen en transgenders (LGBT) in Polen.
“Een ongelooflijk mooie film die binnenkort getoond zal worden voor een langspeelfilm in het Filmhuis op 27 november, tijdens het Holebi-filmfestival”, zegt Tijmen Govaerts. “Een van de mooiste en meest intense projecten waaraan ik meegewerkt. Tijdens de filmvertoning op het Sarajevo Film Festival zijn er mensen de zaal uitgelopen. Het is een voorrecht om films te maken die zo een emotionele impact hebben. Ik heb de prijs dan ook opgedragen aan alle mensen die niet kunnen zijn wie ze willen en niet de plaats in de wereld innemen die ze horen in te nemen.”
Eigen creatie in de maak
De Mechelaar houdt ervan om in film zo goed mogelijk de realiteit van de regisseur neer te zetten. Bij de creatie van zijn eigen theater, verbeeldt hij zijn eigen realiteit.
Zo werkt de kunstenaar momenteel aan het theaterstuk ‘Deze Grote Tomatenoorlog’, met De Nijverheid. De Nijverheid is een vers opgericht gezelschap waarin hij samenwerkt met Juicy Ijsselmuiden en Charlotte Van den Broeck. De focus ligt op teksttheater.
Tijmen Govaerts gelooft in de kracht van puur teksttheater en volgde daarom de opleiding Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. “Mijn opleiding komt voort uit de teksttraditie en dat is ook wat het dichtst aansluit bij wat ik wil doen. Al heb ik mezelf wel al afgevraagd of een uur lang durende monoloog nog werkt. Maar uiteindelijk denk ik dat alles kan, zolang het goed is uitgevoerd.”
Volgens schepen van Cultuur Björn Siffer heeft tekst- en woordkunst in Mechelen nog veel potentieel. “Jongeren die met tekst en verhalen bezig zijn, kregen we onder meer deze zomer op het podium van ARTstage te zien. Tijdens optredens van het Mechels poëziecollectief Weer/Woord (30 aug) en Dans!Dichter!Dans! (6 sept) kwam heel wat Mechels talent in beeld”, zegt schepen van Cultuur Björn Siffer. “Tijmen, die samen met Mechelen Talentenfabriek deze avonden mee hielp programmeren, is naast een toptalent ook een echte ambassadeur voor jong artistiek talent in Mechelen, die genereuze houding siert hem!”
Mechelen Talentenfabriek
Tijmen Govaerts was één van de eerste kunstenaars die aanklopten bij Mechelen Talentenfabriek, dat verleden jaar een artistieke werkplaats opende in het leegstaande Artenovagebouw aan het station.
Binnen Mechelen Talentenfabriek brengt de talentencoördinator jonge kunstenaars, of kunstenaars die op een kantelmoment staan in hun carrière, samen. De talentencoördinator, Koen Kwanten, omkadert hen en fungeert als matchmaker tussen artiesten onderling en de culturele sector in onze stad en daarbuiten. Binnen de artistieke werkplaats ARTenova voorziet de talentencoördinator ruimte voor creatie, toonkansen en zorgt voor begeleiding voor diverse persoonlijkheden en kunstvormen. “De talentencoördinator begrenst wat er kan en geeft daardoor vrijheid. ARTenova is met een 40-tal kunstenaars ondertussen een stevige familie geworden”, zegt Björn Siffer.
“Het is een droom om met andere kunstenaars in één huis te zitten. Kunstenaars als Blub VJ en Pieter Steyaert geven de artistieke toekomst van Mechelen mee vorm. Wat zij bijvoorbeeld gedaan hebben met het Digital Arts Festival Dodonaeus is een nieuwe stap richting een nieuw Mechelen. Een Mechelen dat naast een historische waarde ook een duidelijk vernieuwende artistieke toekomst heeft”, zegt Tijmen Govaerts.
Binnen ARTenova werkt Tijmen ook samen met Frédéric Leemans en Aglaia de Mulder van Byebyebn. Voor de productie van ‘Deze Grote Tomatenoorlog’ ontwierpen ze het decor. In ARTenova zijn ze vrienden geworden en de acteur vindt hun werk ongelooflijk sterk. De componist van de voorstelling, Willem Malfliet, trad eerder in een werk van hen op.
“Ik hou ervan om mensen die met verschillende kunstvormen bezig zijn samen te brengen. Op welke basis dat gebeurt, weet ik niet. Ik kan nog niet goed verwoorden waarom ik iets goed of minder goed vind, maar momenteel werk ik op mijn gevoel. En dat lijkt wonderwel te werken. Ook met onze nieuwe voorstelling zal dat weer het geval zijn. De scenografie die Frédéric en Aglaia aan de dag brengen is van een puurheid die ik zelden gezien heb. Het is heel straf dat een plaats als ARTenova voor dit soort synergie verantwoordelijk is”, zegt Tijmen Govaerts.
Engagement in Ansjovis
Vanaf dit seizoen werkt het Cultuurcentrum Mechelen samen met een diverse groep van 18 jongeren tussen 16 en 25 jaar die zichzelf Ansjovis noemen. De denktank Ansjovis krijgt een stem in het samenstellen van het cultuuraanbod. De jongeren doen prospectie bij de aanbieders van voorstellingen, concerten en tentoonstellingen en werken mee aan een deel van de programmatie van het Cultuurcentrum. Hiermee stemt het Cultuurcentrum Mechelen en haar jongerenwerking H30 het aanbod nog beter af op de brede interesses van het jonge doelpubliek.
Tijmen Govaerts is ook actief bij Ansjovis “Dit is een ongelooflijk mooie kans voor mij om veel voorstellingen te zien en te zoeken naar wat interessant kan zijn voor jongeren. Want dat is het doel: jongeren in het Cultuurcentrum krijgen. Met evenementen als Dodonaeus, Ongehoord, In Utero, … moet dat beginnen lukken. Ze hebben een eigenheid die lang gezocht werd in Mechelen. Er zijn veel vrienden van me die Mechelen niet of slecht kennen. Ze doen er soms lacherig over. Maar ik ben heel fier een Mechelaar te zijn. Ik heb de stad enorm zien en voelen veranderen. Zelfs het laatste jaar. ARTenova, Ansjovis, … het zijn allemaal projecten die nog niet lang geleden verschenen zijn en waarvan de stad nu al de vruchten plukt.”
“Mechelen moet blijven inzetten op talenten die dromen van een artistieke toekomst”, benadrukt Björn Siffer die bijzonder tevreden is dat het project zo goed aanslaat in Mechelen.
Foto: Stad Mechelen