De aanpassing komt er op vraag van gemeenteraadslid Freya Perdaens. “Op dit moment krijgen we per e-mail antwoord op onze schriftelijke vragen. Maar we hebben geen idee wie waar vragen over stelt, of wat vroeger al eens door de diensten beantwoord werd. Door de vragen en antwoorden te publiceren kunnen niet alleen raadsleden makkelijk het overzicht behouden, maar ook kan elke burger bekijken waar de raadsleden aan werken. Daarbovenop komt nog dat het werk dat de diensten erin steken door meer mensen gewaardeerd kan worden.“
JA! Flinke stap naar transparanter beleid. In @StadMechelen tegen einde maand schriftelijke vrag&antw op de webstek! #trots #unaniem
— Freya Perdaens (@FPerdaens) 5 september 2017
Gemeenteraadsleden beschikken over verschillende werktuigen om hun taak uit te voeren. Zo kunnen zij mondelinge vragen stellen in de gemeenteraad, extra agendapunten toevoegen, schriftelijke vragen stellen of zaken ter bespreking op de commissies voorstellen.
“Voor de mensen om te weten waar we mee bezig zijn, is het belangrijk dat ze gemakkelijk toegang hebben tot wat we doen. Anders blijft politiek een vaag gegeven. Een eerste stap is de publicatie van deze schriftelijke vragen. En een livestream van de gemeenteraad zie ik als een volgende stap,” besluit Perdaens.
Antwoorden op vragen die niet-ter inzage zijn (o.a. gevoelige dossiers die nog in behandeling zijn) of in het kader van de wetgeving op openbaarheid van bestuur niet kenbaar mogen gemaakt worden, kunnen niet op de website geplaatst worden.
foto: Jan Smets flickr.com/photos/16283292@N00/