“Ik investeer gericht om Vlaanderen als toeristische bestemming naar een hoger niveau te tillen”, zegt Weyts. “We gaan bezoekers uit de hele wereld verleiden met speciale belevenissen. Deze attracties móet je gezien hebben”.
Een professionele jury heeft alle ingediende businessplannen beoordeeld op basis van duidelijke criteria. Behalve een zekere schaalgrootte en een duidelijke historische meerwaarde, moeten de nieuwe toeristische attracties ook kwaliteitsvol zijn, het merk ‘Vlaanderen’ versterken en internationale allure bezitten. “We mikken hoog”, zegt Weyts. “We hebben unieke projecten gezocht én gevonden. Buitenlandse bezoekers zullen Vlaanderen zo echt kunnen ervaren. En ook de Vlamingen zelf zullen achterover vallen van het niveau van wat we te bieden hebben”.
Wintertuin krijgt € 1,2 miljoen
Het unieke art-nouveau Ursulineninstituut in Onze-Lieve-Vrouw-Waver krijgt van Weyts ruim € 1,2 miljoen om uit te groeien tot een laagdrempelige, permanent te bezoeken, spraakmakende toeristische attractie. De Wintertuin wordt opengesteld, er komt een meer divers aanbod van rondleidingen en er wordt werk gemaakt van extra beleving (nieuwe ensceneringen, multimedia, audiovisuele omkadering…). Er worden heel wat infrastructuurwerken voorzien: parking, onthaal met sanitair, lockers, een shop en de noodzakelijke ingrepen om de toegankelijkheid te verbeteren. De waardevolle erfgoedsite zal ook verder ontwikkeld worden tot een unieke locatie voor congressen en vergaderingen.
foto: visitwintertuin.be