Een jaar geleden besliste het schepencollege van Zemst om een grondig onderzoek uit te voeren over het aanwezige vrachtvervoer op al onze verbindingswegen; dit om alle straten gelijk te behandelen. Ondertussen zijn de nodige tellingen en cijfers binnen. Blijkt dat er inderdaad nogal wat bovenlokaal vrachtverkeer op onze lokale wegen rijdt.
Op enkele lokale verbindingswegen zoals o.a. de Grimbergsesteenweg, Kampenhoutsebaan, Linterpoortenlaan en Vredelaan is al jaren een tonnagebeperking van kracht. De gemeente opteert er nu resoluut voor om het zwaar vervoer enkel op de gewestwegen te aanvaarden om sluikroutes via lokale wegen te voorkomen. Het schepencollege besliste op 31 juli een tonnagebeperking van 3,5 ton in te voeren door middel van een zonale gewichtsbeperking voor alle lokale wegen van Zemst, met uitzondering van het plaatselijk verkeer en het landbouwverkeer.
Zo kunnen we drukke assen, waar nu vrachtverkeer rijdt dat er niet thuis hoort vrij houden van doorgaand vrachtverkeer, bv. Stijn Streuvelslaan, Spiltstraat, Hoogstraat, (het gemeentelijke deel van de) Damstraat, Zemstsesteenweg enz. Om te vermijden dat het vrachtverkeer zich dan zou verplaatsen naar de kleinere lokale wegen, wordt een zonale beperking opgelegd zodat vrachtwagens enkel nog op de gewestwegen welkom zijn. Alle andere bestaande tonnagebeperkingen op gemeentewegen worden verwijderd en opgenomen in de zonale afbakening. De concrete invoering door het plaatsen van zoneborden volgt in de loop van de volgende maanden.
Zemst kiest voor een tonnagebeperking van 3,5 ton i.p.v. 5 ton
“Eerst en vooral om redenen van handhaving. Op termijn gebeurt alle handhaving op vrachtverkeer op basis van ANPR-camera’s. Die werken op hoogtebeperking of tonnagebeperking. In geval van tonnagebeperking wordt 3,5 ton als meetbare grens genomen. In politiezone Mechelen wordt er op hoogte gehandhaafd; daar is de norm 7,5 ton. 5 ton is moeilijk te controleren. 3,5 ton is een visueel duidelijke grens. Anderzijds is ook 7,5 ton te herkennen aan de geeloranje plaat aan de vrachtwagen. De grens van 5 ton daarentegen is enkel met weegbrug te onderscheiden. Maar het is vooral voor de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid op de lokale wegen en omdat zwaar bovenlokaal verkeer best geweerd wordt, en dit vanaf 3,5 ton, dat we voor de laagste grens gekozen hebben. Bestemmings- of herkomstverkeer is boven deze tonnage wel toegelaten door een ‘uitzondering plaatselijk verkeer”, aldus schepen Jan Verdoodt
Levert dit problemen op voor plaatselijke inwoners/handelaars?
“Het is zo dat sommige personenwagens een aanhangwagen tot 3,5 ton mogen trekken. De vraag is of die ook moeten omrijden? En wat met lokale handelaars en ondernemers? We hebben ons die vraag ook gesteld. Welnu, alleen het ‘doorgaand’ vrachtverkeer of vrachtverkeer dat niet in de zone moet zijn, wordt geweerd met onze maatregel. Het lokaal of plaatselijk vrachtverkeer mag nog steeds in de zone rondrijden. Het opschrift ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ betekent dat vrachtverkeer wel toegelaten is voor leveringen binnen deze zone, om lokale bedrijven te bedienen en voor onderhoud en toezicht. En als schepen van Landbouw kan ik er nog aan toevoegen dat ook landbouwvoertuigen nog steeds in en door de zone mogen rijden”, besluit Verdoodt.
foto: werfonline.be