Het Cultuurcentrum was het festivalhart van Op.Recht.Mechelen en ook de programmatie van een laagdrempelige stadsartiest als Circus Ronaldo verklaren de spectaculaire cijfers. “Het verhogen van de participatie was een belangrijke doelstelling toen ik aan mijn mandaat begon. Het resultaat mag gezien worden.” zegt schepen van Cultuur Björn Siffer (Groen).
Podiumaanbod
Het podiumaanbod van het Cultuurcentrum viel afgelopen seizoen erg in de smaak. “Tijdens seizoen 2013-2014 programmeerde het Cultuurcentrum 127 activiteiten die goed waren voor 25 931 bezoekers, afgelopen seizoen waren er 222 activiteiten met een opkomst van 40 816 bezoekers. Dat is een kleine 15000 bezoekers of 60% meer dan bij aanvang van mijn mandaat” zegt Siffer. “Uiteraard gaf het culturele luik van Op.Recht.Mechelen met 30 activiteiten en 3447 bezoekers een stevige impuls. Maar ook Stadsartiest Circus Ronaldo wist met de Wonderlijke Kerst 5516 bezoekers warm te maken voor podiumkunsten.” Ten opzichte van vorig recordseizoen 2015-2016 is er een steiging van een kleine 17% in de ticketverkoop. Met een reeks dansvoorstellingen in het kader van de kunstexpo Zot Geweld / Dwaze Maagd wist het Cultuurcentrum ook een nieuw publiek aan te trekken. “De Battle Of Honour, waar de crème van de internationale breakdancewereld te zien was, bleek bijvoorbeeld een schot in de roos” vertelt de schepen. “Door deze gedurfde programmatie vond een nieuw publiek de weg naar ons Cultuurcentrum.”
Tentoonstellingen
Het Cultuurcentrum Mechelen programmeerde afgelopen seizoen 14 tentoonstellingen en werkte samen met onder meer D.ART en Contour. “Dat is een verdubbeling in aanbod ten opzichte van het begin van mijn mandaat. We mochten met onze tentoonstellingen afgelopen seizoen dan ook het dubbel aantal bezoekers verwelkomen ten opzichte van 2013-2014: 14.127 bezoekers!” zegt schepen Siffer
“De mensen van het Cultuurcentrum en onze lokale partners verdienen echt een pluim voor de manier waarop ze een wervende publiekswerking en artistieke integriteit weten te combineren.”
Vriendenpassen
Naast publieksverbreding weet het Cultuurcentrum Mechelen ook steeds meer trouwe bezoekers te binden. De vriendenpassen, waarmee bezoekers hun voorstellingen vroeger kunnen boeken, kortingen krijgen en gratis inkom krijgen op tentoonstellingen, zitten eveneens in de lift. Waar er in 2014-2015 908 vriendenpassen werden verkocht, waren dat er in 2016-2017 reeds 1085. “Een stijging met 19% in de verkoop van onze Vriendenpassen is een indicator dat de trouwe basis van ons Cultuurcentrum aan het groeien is” meent Björn Siffer.
Filmhuis kreeg extra kansen
De populaire voorstellingen van het Filmhuis waren in het verleden vaak uitverkocht. De stad Mechelen gaf deze partner bijkomende ondersteuning en extra speelmogelijkheden waardoor er naast de vaste dinsdag ook op maandag films konden vertoond worden. “Ook hier zien we een opmerkelijke stijging in de opkomst. Ten opzichte van 2013-2014 zagen we het bezoekersaantal met 60% stijgen. Maar liefst 11.605 mensen bezochten het Filmhuis afgelopen seizoen, tegenover 6 917 in 2013-14.” zegt schepen Siffer.