Schepen van Onderwijs Marc Hendrickx reageert dan ook tevreden. Mechelen zet via verschillende projecten immers sterk in om schoolse vertraging in Mechelen tegen te gaan.
Schoolse vertraging is het verschil in leerjaren tussen het leerjaar waarin de leerling op grond van zijn geboortejaar en bij normale studievordering zou moeten ingeschreven zijn, en het leerjaar waarin de leerling daadwerkelijk is ingeschreven. Schoolse vertraging is een schoolloopbaankenmerk dat wijst op een hoger risico om de schoolcarrière niet te voltooien en om een lagere eindkwalificatie en bijgevolg een maatschappelijk zwakkere positie als volwassene te bereiken. Het wijst er op dat onderwijskansen niet gelijk verdeeld zijn over alle lagen van de bevolking. In een leefbare en duurzame stad biedt het onderwijs, dat voldoende gedifferentieerd en territoriaal uitgebouwd is, gelijke kansen aan kinderen en jongeren, ongeacht het milieu waaruit ze afkomstig zijn.
Uit een vergelijking van de cijfers Gemeentelijke profielschetsen uit het najaar van 2016 blijkt dat Mechelen de sterkste daling kent op vlak van schoolse vertraging van alle centrumsteden. Aan het begin van de legislatuur in 2012 stond het aandeel van schoolse vertraging in het lager onderwijs nog op 24,7%. Ondertussen is dit gedaald tot 17,8%. Dat is een daling van maar liefst 6,9%. In het secundair onderwijs was het aandeel schoolse vertraging in 2012 nog 39,2%. Ondertussen is dit gedaald tot 34,7%. Een daling van 4,5%.
Schepen van Onderwijs Marc Hendrickx reageert dan ook tevreden: “In Mechelen ondersteunen we scholen via verschillende projecten en acties om schoolse vertraging in Mechelen tegen te gaan. We mogen dan ook fier zijn dat we in Mechelen de sterkste daling kennen van alle Vlaamse centrumsteden. Het harde werk van de stad Mechelen en – vooral – de Mechelse scholen wordt dan ook beloond.”
De stad Mechelen werkt vanuit verschillende doelstellingen om schoolse vertraging tegen te gaan. Zo creëert de stad Mechelen een versterkend welzijnsaanbod om leerloopbanen op het goede spoor te brengen en te houden. Qua acties ondersteunt Mechelen de scholen om de ouderbetrokkenheid van maatschappelijk kwetsbare ouders op school te bevorderen. Verder is er nog het PrOS-project om leerlingen waarmee het dreigt mis te lopen op school te helpen. Ook in de toekomst wil de stad Mechelen inzetten op een versterkend welzijnsaanbod. Vanaf het schooljaar 2017-2018 is er opstart van het project herstelgerichte scholen. Een andere doelstelling van de Stad Mechelen is om sterke netwerken te creëren voor een integraal spijbelbeleid. Uit studies blijkt er immers een link te zijn tussen spijbelgedrag en schoolse vertraging. Nog een andere doelstelling is dat de Stad Mechelen gerichte inspanningen doet om de Nederlands taalvaardigheid bij anderstaligen te ondersteunen. Tot slot ondersteunt de stad Mechelen de scholen bij het uitbouwen van kwaliteitsvol onderwijs in een diverse stedelijk context via bv. het overleg tussen de dialooggroep, onderwijs en stad.
“De goede samenwerking tussen de onderwijspartners, welzijnspartners, de stad Mechelen, Het Sociaal Huis Mechelen en alle andere relevante organisaties, creëert in Mechelen alvast een positieve dynamiek die zichtbare resultaten oplevert”, besluit schepen Hendrickx, die er nog op staat de dagdagelijkse inzet van het onderwijspersoneel te loven.
achiefffoto: Facebook Marc Hendrickx