De gemeente gaat hierbij gefaseerd te werk. Zo werd in 2015 een lokaal vrachtroutenetwerk opgesteld met buurgemeentes Bonheiden en Keerbergen en werd in 2016 het mobiliteitsplan van de gemeente in die zin aangepast. De volgende fase is de effectieve invoering van grote zones die verboden zijn voor doorgaand vrachtverkeer. Dit is voor de zomer van 2017 een feit. In een laatste fase zullen ANPR camera’s voor de handhaving van de zones zorgen. Dit is voorzien in de loop van 2018.
“Met deze maatregelen willen wij onze kernen leefbaar houden. De gevolgen van de doortrekking van de R6, het rekeningrijden voor vrachtwagens en de maatregelen die op stapel staan in onze buurgemeentes hebben de reeds bestaande plannen in een stroomversnelling gebracht. Bovendien zullen de werken aan het kerkplein en de heraanleg van de Lierbaan er sowieso voor zorgen dat de noord-zuid verbinding door Putte-centrum geknipt wordt”, aldus schepen van Mobiliteit Peter De Vooght.
ANPR-netwerk ook inschakelen voor de veiligheid
”Het nieuwe kerkplein moet een rustgevend, aangenaam en aantrekkelijk plein worden. Dat is de reden waarom we geopteerd hebben om het oude gemeentehuis fysiek te verbinden met het nieuwe gemeentehuis. Het zou zonde zijn om die investering in de toekomst van Putte letterlijk kapot te laten rijden door doorgaand vrachtverkeer. In dat opzicht is dit een logische beslissing. Maar ANPR camera’s hebben meer mogelijkheden. Ook op vlak van veiligheid zal dit een grote vooruitgang betekenen voor Putte. De ANPR-camera’s kunnen we ook inschakelen voor nummerplaatcontrole en snelheidscontrole. Zo bouwen we niet alleen aan een aangenamer maar ook een veiliger centrum voor Putte”, zegt burgemeester Peter Gysbrechts.
foto: logo Putte