“Het aantal groepsboekingen voor gegidste stadswandelingen steeg met 32%. Het aantal aanvragen voor meetings en teambuildings met 50% en ook het congrescentrum Lamot beleefde een topjaar. De perswaarde van artikels over Mechelen verdubbelde en ook de verkoop van tickets aan de UiTbalie nam een vlucht” zegt schepen van Cultuur en Toerisme Björn Siffer fier.
Meer groepsbezoeken
Wat groepsbezoeken betreft kunnen de stadsgidsen van Mechelen terugkijken op een succesvol jaar. Het aantal gidsbeurten steeg in 2016 met 20 % tegenover 2015. Het aantal groepsboekingen steeg afgelopen jaar zelfs met 32%. 1345 groepsboekingen komen neer op 326 meer dan het jaar voordien. Het aantal deelnemers van die groepsboekingen steeg van 27839 naar 34073, een stijging van 22% dus. De terreuraanslagen in 2016 zorgden er niet voor dat bezoekers Mechelen links lieten liggen.
Ook zakelijk toerisme in de lift
Meet in Mechelen draagt de boodschap uit dat Mechelen heel wat troeven heeft voor wie op zoek is naar een geschikte vergaderlocatie, toffe teambuilding of leuk hotel. De centrale ligging tussen Antwerpen en Brussel, de vlotte bereikbaarheid en de compacte historische binnenstad met een breed scala aan eventlocaties zijn slechts enkele van de vele troeven die door Meet in Mechelen geaccentueerd worden. Meet in Mechelen is de verbindende factor tussen bedrijven en aanbieders van MIC (Meetings, Incentives, Congressen, Exhibitions).
“In vergelijking met 2015 heeft het congresbureau Meet in Mechelen 50% meer aanvragen voor meetings en teambuildings behandeld. Het aantal aanvragen ging van 132 naar 200!” zegt schepen Siffer fier. “In 2016 heeft Meet in Mechelen onze stad intens gepromoot als MICE-bestemming en dat werpt zijn vruchten af”
Ons congrescentrum Lamot heeft zichzelf na recordjaar 2015 opnieuw overtroffen. De zaalverhuur van Lamot ging zelfs met 11% omhoog. Nooit eerder werden de zalen en auditoria zo vaak verhuurd. Meer dan 700 bedrijven zetten Lamot bovendien op plaats vier in de lijst van beste Belgische congrescentra van het vaktijdschrift Experience Magazine.
“Lamot zet Mechelen stevig op de kaart als MICE-bestemming. Dat heeft niet alleen te maken met de sterke vooruitgang van de secundaire steden, maar in de eerste plaats door de inspanningen van een sterk team. Daarbij moet je ook de uitstekende toegankelijkheid, prima infrastructuren en de professionele inspanningen van het team Meet in Mechelen rekenen” zegt schepen Siffer.
Meer aandacht voor Mechelen
Naast de lovende woorden in de Financial Times, de erkenning van burgemeester Somers als beste burgemeester van de wereld en deze week ook de erkenning van Groep Mechelen als beste lokale overheidsorganisatie heeft Mechelen ook op toeristisch vlak meer aandacht verkregen.
“Ook de Pers & Trade werking van Visit Mechelen heeft in 2016 de harten weten veroveren” zegt schepen Siffer. “In 2016 kreeg de werking 87 persaanvragen van journalisten, waarvan 75 internationale journalisten Mechelen effectief hebben bezocht. Dat komt neer op 1,5 bezoek per week, dat is een behoorlijk ritme voor een stad van de schaal van Mechelen”
In totaal zijn er over toerisme in Mechelen 443 artikels verschenen. De perswaarde van de artikels, in media-analyses gewogen op bereik en impact, is ten opzichte van 2015 verdubbeld.
“Er wordt in het algemeen heel positief geschreven over Mechelen. Voor vele journalisten is Mechelen een ‘hidden gem’ en zo prijzen ze Mechelen ook aan in hun artikels” zegt schepen Siffer.
Meer activiteiten, meer tickets
Dat het Mechelse aanbod in trek is kon men heel duidelijk voelen bij de balie van Uit in Mechelen. De onthaalbalie voor de Mechelaars heeft het in 2016 bijzonder druk gehad. Er was een behoorlijke stijging in de verkoop aan het UiT-loket: in 2016 86.146 tickets, wat neerkomt op een stijging van 17% tov. 2015. “Met de komst van ons Bourgondisch Stadspaleis in het Hof van Busleyden vanaf maart 2018 zullen nog meer activiteiten worden aangeboden” zegt schepen Siffer
Duiding bij context van terreur
De voorlopige cijfers van Toerisme Vlaanderen over de eerste 9 maanden van vorig jaar tonen aan dat er in Vlaanderen 8% of ongeveer 1.775.000 minder overnachtingen geboekt werden dan tijdens dezelfde periode in 2015. Het Brussels Gewest heeft tot september 2016 zelfs bijna een kwart minder overnachtingen (-1.208.500) ontvangen dan de eerste negen maanden van 2015.
De buitenlandse markten samen daalden met 15% ten opzichte van 2015, wat in globo neerkomt op ongeveer 1.732.000 minder buitenlandse overnachtingen. Binnenlandse vakantiegangers en zakenlui boekten 43.000 overnachtingen minder dan in dezelfde periode van 2015, dit is slechts 0,3% minder dan het jaar voordien, hoewel men hier toch wel zou verwachten dat het schrikeffect groter zou zijn.
“De impact van de terreuraanslagen op de overnachtingen in de Mechelse hotels is voorlopig nog onbekend. We wachten op het volledig en definitief rapport af dat de Federale Overheidsdienst Economie vermoedelijk tegen eind mei – begin juni zal opleveren” zegt schepen van Cultuur en Toerisme Björn Siffer ”Maar cijfers van Visit Mechelen en UiT in Mechelen tonen aan dat Mechelen het ook op toeristisch vlak en op het vlak van deelname aan activiteiten erg goed deed in 2016”
foto: logo stad Mechelen