Waarom integratie van beide diensten?
Voorheen bestonden er twee informaticadiensten, elk met een eigen diensthoofd. Beide diensten hadden maar weinig contact, enkel wanneer de nood zich voordeed. Er was ook maar weinig synchronisatie tussen elkaars initiatieven. Waar bij de stad de ICT-dienst vooral gericht was op een operationele ondersteuning, lag de focus bij het Sociaal Huis vooral op een projectmatige aanpak, doch werden er binnen deze dienst weinig projectmanagement-technieken uitgevoerd. Na een evaluatie van beide diensten bleek dat ze elkaar konden versterken en een integratie betekende een grote meerwaarde voor zowel Sociaal Huis als voor de stad.
Na de integratie
Het doel van de integratie van beide ICT-diensten is zo goed als mogelijk de productiviteit van de organisatie te verhogen en te voldoen aan de vraag van de klant. “De nieuwe geïntegreerde ICT-dienst zorgt voor een goede structuur en organisatie van taken waarbij men oog heeft voor al zijn klanten, zowel de medewerkers van de stad en het Sociaal Huis alsook de Mechelaar,” geeft schepen van ICT Stefaan Deleus aan. “Kennisoverdracht is belangrijk voor beide diensten waardoor men minder afhankelijk wordt van specifieke personen en dit verhoogt natuurlijk de kwaliteit van de dienstverlening,” vult schepen Koen Anciaux, voorzitter van het Sociaal Huis, verder aan.
foto: logo stad Mechelen