Waterwegen en Zeekanaal wil de Nete toegankelijk maken voor grotere binnenschepen op de Nete en wil daarom een hogere Netebrug in Duffel.
Door de centrale ligging kan de impact op de gemeente Duffel moeilijk onderschat worden. “Deze brug ligt in het hart van onze gemeente en dus waken we er continu over dat de verhoogde Netebrug zowel op ruimtelijk als op mobiliteitsvlak een verbetering voor onze gemeente betekent,” zegt Staf Aerts (Groen), schepen van mobiliteit en openbare werken. Dit project vroeg de afgelopen vier jaar heel wat studiewerk en overleg. Op ruimtelijk vlak trachtte Waterwegen en Zeekanaal een kwaliteitsvol ontwerp voor te stellen. Waterwegen en Zeekanaal stelde hiervoor zelfs een gerenomeerd architectenbureau, gespecialiseerd in bruggen aan.
Aangezien een hogere Netebrug onder andere een nieuw kruispunt aan het gemeentehuis impliceert, drong het gemeentebestuur in september 2014 bij de Vlaamse minister van Mobiliteit aan op een mobiliteitsstudie. Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is hiervoor immers het best geplaatst, aangezien zij de wegbeheerder zijn. AWV ging op deze vraag in en beloofde een mobiliteitsstudie op te starten. Hoewel er ondertussen al eerste stappen gezet zijn, heeft AWV deze mobiliteitsstudie vandaag nog steeds niet opgestart. “Aangezien we als gemeentebestuur absoluut de resultaten van deze mobiliteitsstudie in dit project willen verwerken, kan Waterwegen en Zeekanaal vandaag niet verder met dit project,” zegt Staf Aerts.
Waterwegen en Zeekanaal schort dan ook in tussentijd de opdracht op, totdat de resultaten van de mobiliteitsstudie gekend zijn. AWV belooft om nu op korte termijn vooruitgang te maken in dit dossier. Door deze tijdelijk opschorting zullen de werken aan de Netebrug ten vroegste in 2019 kunnen starten.