De ruiloperatie van een 70-tal bussen dient er te komen omdat enkele van de oudere bussen de lage emissiezone in Antwerpen niet meer in mogen rijden vanaf 1 februari.
Ondertussen zijn de gemeentebesturen uit de regio Mechelen niet te spreken over de ruil van bussen. Zo ook Mechels burgemeester Bart Somers. “Als je uitlaatgassen gewoon een paar kilometer verschuift, welk milieuprobleem heb je dan opgelost? Bussen verschuiven zonder echt over oplossingen na te denken, dat is als vervoersmaatschappij voorbij gaan aan je verantwoordelijkheid,” zegt Bart Somers “Dat kan niet. De Lijn moet verantwoordelijkheid nemen en investeren in groenere bussen in plaats van de bussen met beperkte roetfilter gewoon te verplaatsen. Alleen door te investeren in groenere bussen, kunnen we spreken van vooruitgang,” benadrukt Bart Somers.
Open Vld beperkt zich tot het doorschuiven van zwarte pieten
ACV De Lijn & Autobus-Autocar Provincie Antwerpen merkt op dat onder meer Open Vld het beleid bepaalt in de Vlaamse regering. “Open Vld maakt deel uit van de Vlaamse regering en bepaalt dus mee de investeringstoelagen waarover De Lijn kan beschikken. De Vlaamse regering heeft recent beslist om pas vanaf 2019 de vergroeningsoperatie in te zetten. Veel te laat en het zal nog vele jaren duren eer de effecten tastbaar zijn. Ondertussen kunnen de meerderheidspartijen wel de gevolgen beperken door op enkele plaatsen te schuiven met de grenzen van de Lage Emissiezone zodat de gevolgen op korte termijn beperkt blijven. Eén bus vervuilt nog altijd veel minder dan pakweg 50 wagens. Vanaf 2019 verstrengen de emissienormen nog verder in Antwerpen, met desastreuze gevolgen voor De Lijn en defacto alle steden en gemeenten in de provincie. Tenzij politici vandaag hun verantwoordelijkheid nemen en zich niet beperken tot het doorschuiven van zwarte pieten”, klinkt het op de Facebookpagina van ACV De Lijn & Autobus-Autocar Provincie Antwerpen.
Verouderd voertuigenpark niet meer bedrijfszeker
Het verouderde voertuigenpark van De Lijn in de regio Mechelen is al enkele maanden op het terrein te voelen. Afgelopen maandag werden er vanuit de stelplaats Mechelen niet minder dan 45 ritten afgeschaft omdat chauffeurs geen voertuigen ter beschikking hadden. Zo was er verminderde bediening op de stadslijnen 2 en 5 en werd er ook naar de Industriezone een belangrijke ochtendrit afgeschaft. “Absoluut klantonvriendelijk. Pendelaars op weg naar het werk of andere afspraken kunnen niet meer rekenen op degelijk openbaar vervoer. Wij als chauffeurs zijn het eerste aanspreekpunt van de reizigers die vaak de frustraties op ons afreageren. Deze situatie is niet langer houdbaar”, klinkt het bij enkele buschauffeurs uit het Mechelse
archieffoto: Ivo Van Steenwinkel