Sommigen van deze jongeren bezitten weinig motivatie voor het schoolgebeuren en hanteren bepaalde sociale omgangsvormen eigen aan hun specifieke situatie. “Dit legt een zekere druk op onze Mechelse scholen. Soms komt daarbij zelfs de draagkracht van scholen in gevaar. De stad erkent deze problematiek en heeft daarom ongeveer een jaar geleden een onderwijsassistent aangesteld in een pilootfase. Een onderwijsassistent is uniek in Vlaanderen en gebaseerd op het principe van een onderwijsassistent uit het Wibautcollege te Amsterdam,” geeft schepen van preventie en Veiligheid Stefaan Deleus aan. In eerste instantie stapte BA Campus Stassart mee in het project. Na een jaar kunnen we nu het project evalueren, bekijken wat we eruit kunnen leren en onderzoeken we hoe het kan worden uitgerold naar andere scholen.
Wat is een onderwijsassistent?
Een onderwijsassistent is een mentor die verschillende rollen op zich neemt. Dit kan gaan van een studieloopbaanbegeleider, een onderwijsbegeleider, een instructeur sociale vaardigheden, een stagebegeleider, een contactpersoon tot een steun en toeverlaat voor de leerlingen. Kortom een onderwijsassistent is iemand die heel veel vaardigheden in zich heeft om jongeren die een probleem hebben op een zo goed mogelijke manier te begeleiden.
“Een onderwijsassistent ondersteunt de school, de leraar en de leerling. Ze probeert alle randvoorwaarden om tot leren te komen te bevorderen en zet sterk in op een stimulerend klasklimaat. De kracht van een onderwijsassistent ligt vooral in het feit dat deze kijkt naar de jongeren in heel hun context en niet enkel naar het schoolse gebeuren. Een onderwijsassistent is dus werkzaam op verschillende niveaus,” vertelt schepen van onderwijs Marc Hendrickx.
Meerwaarde van een onderwijsassistent op school
“Op schoolniveau is de onderwijsassistent een meerwaarde omdat zij hier een belangrijke brugfunctie vervult tussen de school en andere diensten zoals jeugdwerking, hulpverlening, dienst Preventie en Veiligheid,… Op deze manier komt er veel expertise de school binnen waardoor de school kritisch kan reflecteren over de eigen werking en het team kan versterken. We merken dat de samenwerking met de onderwijsassistent de preventieve werking van de school meer kracht bij zet en dat men op deze manier ook het aantal tuchtmaatregelen kan terugdringen,” geeft Tanja Janssens directeur BA Campus Stassart aan. Door de aanwezigheid van de onderwijsassistent heeft de school meer contact met de ouders. Zo heeft bijvoorbeeld een ouder met wie de onderwijsassistent veel contact heeft zich kandidaat gesteld voor de schoolraad. Ouders geven zelf aan dat het vertrouwen in de school is toegenomen en ze beschouwen de school nu als een echte partner.
Op niveau van de leerkrachten blijkt de onderwijsassistent ook een grote meerwaarde. Ze begeleidt de klasgroep en individuele leerlingen bij een instructie. Zeker bij een praktijkles komt een leerkracht vaak handen, oren en ogen te kort. Dankzij de extra begeleiding verlopen de lessen rustiger. De leerlingen nemen met meer concentratie deel aan de lessen en ze werken beter samen. Sinds de komst van een onderwijsassistent zijn er ook minder conflicten in de klas.
De ondersteuning van een onderwijsassistent leidt tot een grotere motivatie bij de leerlingen. Jongeren kunnen stilaan een meer grotere taakspanning aan en krijgen een beter zelfbeeld omdat ze meer succes ervaren. “Via individuele gesprekken tijdens en ook buiten de schooluren krijgt een onderwijsassistent een goed zicht op de problematiek die jongeren met zich meedragen. Dit kan gaan van een leerstoornis over problemen met sociale vaardigheden tot een problematische thuissituatie,” vertelt onderwijsassistent Lies Op de Beeck.
Dienst Preventie en Veiligheid
De onderwijsassistent wordt tewerkgesteld vanuit de dienst Preventie en Veiligheid en daarin zit haar kracht. Ze werkt niet net- of schoolgebonden maar wel leerlinggebonden. Wanneer een leerling van school verandert, kan de onderwijsassistent deze leerling toch blijven opvolgen en zo enige vorm van continuïteit in het opvolgingsproces verzekeren. “Een onderwijsassistent kan verder werken na de schooluren en tijdens de vakantie. Ze begeleidt jongeren in hun zoektocht naar een zinvolle vrijetijdsbesteding. Deze rol kan nooit door onderwijs op zich gedragen worden omdat het netwerk rond de leerlingen heel intensief wordt betrokken en ook omdat de contacten tijdens de vakanties en in het weekend kunnen worden verder gezet,” verduidelijkt schepen van Preventie en Veiligheid Stefaan Deleus. “We kunnen dus besluiten dat dit pilootproject zeker geslaagd is op we gaan nu bekijken op welke manier we de uitrol naar andere scholen kunnen opstarten,” vult schepen van onderwijs Marc Hendrickx aan.
foto: logo stad Mechelen