“De stad ondersteunt graag initiatieven van derden die van onderuit of in samenwerking met het middenveld verschillende partners bij elkaar brengen en Mechelen als Winkelstad op de kaart zetten. Dit is een vorm van co-creatie en tegelijk participatie die we aanmoedigen”, stelt schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA).
‘Mechelen Troef!’
Onder de hoofding ‘Mechelen Troef!’ heeft Unizo-Mechelen met een servicepunt gedurende zes maanden z’n intrek genomen in het pand aan de Bruul, op de hoek met Geitestraat waar voordien de Proximus-Phone House was gevestigd. Hier kunnen mensen zich het komende half jaar informeren over de economische troeven van Mechelen, o.a. de shoppingshuttle, handenvrij shoppen, buggyverhuur, enzovoort. Daarnaast kunnen startende ondernemers en handelaars informatie bekomen over economische projecten van de stad en over de nieuwe op te richten handelsvereniging. De pop-up is ook het verdeelpunt voor de handelaars voor alle promotiemateriaal van de stad, zoals momenteel de postkaartenactie en de ritjes van carrousel ‘De Malle Zwever op de IJzerenleen. Pop-up ‘Mechelen Troef!’ is elke shoppingdag open van 11 tot 18.30 uur.
Ondernemersklimaat bevorderen
“Deze pop-up kan het ondernemersklimaat in Mechelen alleen maar bevorderen, de weg naar goede begeleiding voor ondernemers verkorten en het netwerk tussen de lokale handelaars onderling verhogen. Eerder opperde de stad al het idee om zo’n pop-up op te zetten. Nu zich deze opportuniteit tot samenwerking aandient, creëren we een win-winsituatie. Wij ondersteunen als stadsbestuur dit initiatief dan ook voluit binnen het kader van ‘Mechelen Meemaken’, een project dat via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO & HERMES) kan bijdragen tot duurzame economische ontwikkeling”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover.
Feestelijk eindejaarsmagazine
Nog een nieuw initiatief is de lancering deze maand december van een eindejaarsmagazine voor en door Mechelse handelaars. Dit initiatief gaat uit van het jonge ondernemerskoppel Johan Hollants en Kelly Van Hees die aan de Onze-Lieve-Vrouwestraat de hippe kledingboetiek ‘Lily’ uitbaten. Zij wisten een 50-tal enthousiaste handelaars mee achter hun kar te spannen. Het is niet de zoveelste klassieke handelaarsgids geworden, maar wel een heus lifestyle magazine met focus op gezichten en verhalen van de Mechelse handelaars en combinaties van originele artikelen die je in de binnenstad aantreft. Ook praktische info omtrent de eindejaarsshoppingactiviteiten zijn in dit stijlvol magazine opgenomen.
“Mechelen is als winkelstad in forse opmars, maar we vonden toch dat we met de eindejaarsperiode een extra boost konden gebruiken en dat we dit best konden doen door als handelaarsteam naar buiten te treden. Dit werkt een kruisbestuiving onder de diverse handelszaken in de hand. Het eindejaarsmagazine vrij mee te nemen in de deelnemende winkels of klanten krijgen het bij een aankoop gewoon mee. De Handelsadviesraad steunde ons ook bij verspreiding in de randgemeenten, hetgeen eveneens gebeurt via de webshop. De respons voor een eerste uitgave is heel positief en zet ons aan om mogelijk in het voorjaar een volgend Mechels handelaarsmagazine uit te brengen met dan een andere invalshoek”, licht Kelly Van Hees toe.
”Met de eerste editie van dit eindejaarsmagazine bewerkstelligen de initiatiefnemers alleszins de samenwerking en het groepsgevoel tussen de Mechelse handelaars, wat wij als stadsbestuur ten zeerste toejuichen”, aldus nog Katleen Den Roover. Zowel de Unizo-pop-up als het eindejaarsmagazine krijgen financiële ondersteuning van de stad Mechelen.
logo: shopsmart-shoplocal.be