Heel wat Mechelaars gaven dan ook aan niet tevreden te zijn over het openbaar vervoer in hun stad. Mechelen bengelt zelfs achteraan wat tevredenheid betreft over openbaar vervoer. Dat blijkt uit de stadsmonitor uit 2014.
De regio Mechelen is proefregio voor de invoering van het concept basisbereikbaarheid. Mechelen Mobiel voor Iedereen en TreinTramBus hebben een eigen plan opgesteld om het busverkeer in en rond Mechelen te verbeteren.
Plan omvat 5 pijlers
1. Stadsnet met 2 frequente doorgaande lijnen door het centrum:
* Gandhistraat – Station – Centrum – Station Nekkerspoel – Pasbrug
* AZ Imelda – Muizen – Station – Centrum – Kazerne Dossin – Tivoli – AZ Sint-Maarten
2. Er moet een hoogwaardige bediening komen met het nieuwe ziekenhuis AZ Sint-Maarten. Naast de stadslijnen voorziet men ook een snelle bediening met de streeklijnen via de Antwerpse- en Liersesteenweg.
3. M-Bus die de grootste recreatiepolen bedient. Vanuit Planckendael – Erfgoeddepot Rato – Station – Concertzaal Mercier – Kruidtuin – Parking Zandpoortvest – Perron M – Schaatsbaan – Utopolis – De Nekker – Nekkerhal. De basisfrequentie en capaciteit dient de worden verhoogd wanneer er daadwerkelijk evenementen op het traject plaats vinden.
4. Frequent en versterkt streeknet via de belangrijkste invalswegen naar Mechelen. Gemikt wordt op een kwartierverbinding. Op de lijnen richting Battel, Leest, Hombeek en Mechelen-Zuid worden de stads- en streeklijnen geïntegreerd tot één goed gespreide en leesbare lijnenbundel.
5. Mechelen is met de trein één van de best bereikbare steden van Vlaanderen. Om die troeven nog beter uit te spelen wil men een IC-trein Leuven – Mechelen – Dendermonde – Gent, betere verbindingen naar de Kempen en Brussels Airport. Ook een trein om het half uur richting Willebroek, Puurs en Sint-Niklaas moet bekeken worden, hierbij dient ook onderzocht te worden of Hombeek en Blaasveld een stoppplaats kunnen krijgen.
Plan naar stad Mechelen en De Lijn
De initiatiefnemers hopen dat hun plan ook gehoor krijgt bij de stad en De Lijn. De belangenorganisaties hopen dan ook dat zowel de stad als De Lijn hun grieven mee opneemt in de hertekening van de vervoersregio Mechelen.
foto: Radio Reflex