Tegen eind volgend jaar moet de parking zelfs al helemaal klaar zijn. De voorbije maanden werd op alle werven dan ook hard gewerkt, vaak met spectaculair ogende activiteiten. Na de ruwbouwfase volgt nog de definitieve afwerking van alle mobiliteitsconstructies. Projectpartners stad Mechelen, NMBS, Infrabel, AWV en De Lijn investeren volop in een goed bereikbare, vernieuwde stationsomgeving waar pendelaars vlot kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.
Op de werfzone Brusselsesteenweg is de onderbrugging van de spoorlijn Mechelen – Brussel afgerond. Men ziet heel duidelijk de plaats waar het autoverkeer in de toekomst de Brusselsesteenweg zal verlaten en zal overgaan in de Tangent. Die Tangent steekt daarna via een nog aan te leggen kruispunt de Jubellaan over, om wat verder ondergronds te gaan. Ook hier zijn de grote ruwbouwwerken zo goed als klaar. Momenteel is men er nog bezig met de waterdichting voor de dakplaat van de tunnel en met de bouw van een technisch lokaal langs de Colomalaan. In dat gebouw zal onder meer de volledige ventilatie van de tunnel aangestuurd worden.
Tunnel is klaar
De meeste werfactiviteit vinden we langsheen de beide kanaaloevers, maar dan wel bovengronds. Want eigenlijk is de tunnel onder de Leuvense Vaart wat ruwbouw betreft helemaal klaar. De constructie van beide tunnelhelften is een feit en de boten hebben opnieuw vrije vaart. Het grootste deel van de werfactiviteit situeert zich dus bovengronds, meer bepaald voor de constructie van de landhoofden voor de nieuwe, stalen spoorwegbrug. Die komt net naast de bestaande Vierendeelbruggen aan de kant Leuven en wordt volgens de huidige planning in de loop van het voorjaar 2017 in grote delen aangevoerd en ter plaatse gemonteerd. Dat zijn nog belangrijke werken waardoor het voorlopig onmogelijk is de Geerdegemvaart al vrij te geven voor voetgangers en fietsers. Hun passage blijft wel gegarandeerd aan de andere kant. Recent werd op de Hanswijkvaart het tracé voor voetgangers en fietsers nogmaals verlegd, waarbij comfortabele containerdoorgangen de veiligheid van de weggebruikers moeten garanderen.
Ondergrondse parking
Ook op de Werfzone Station zit de aannemer in de laatste fase wat de ruwbouwwerken betreft. De structuur van de ondergrondse parking voor 2.000 wagens is duidelijk merkbaar. Wat daarbij vooral opvalt, zijn de 16m brede overspanningen die het mogelijk maken dat men later de wagen kan parkeren zonder een obstakel tegen te komen bij het in- of uitrijden van de parkingsplaats of bij het uitstappen. Momenteel spitst de constructie zich vooral toe op de circulatiezones binnen de parking. Constructies die dienen om naar een van de drie ondergrondse niveaus te rijden, of om de verbinding tussen parking, Tangent en kiss & ride zone te maken. Aan de kant van de vervangparking, vlak bij de sporthal IHAM, is men volop bezig met het aanleggen van de toegangshelling tot de parking. Die zal in een eerste fase – zolang de Tangent niet klaar is – gebruikt worden als enige toegang tot de parking. Later wordt die inrit ook nog gebruikt voor de automobilisten die vanuit de richting Leuven komen. NMBS investeert volop in comfortabele, goed toegankelijke en veilige parkings en fietsenstallingen bij stations. Wanneer stations goede parkeervoorzieningen hebben, zullen reizigers ook sneller de stap zetten naar het openbaar vervoer.
Dijle terug zichtbaar
Tussen de toekomstige stationsparking en de Leuvensesteenweg zal het autoverkeer later in een open sleuf rijden. De scheiding tussen de beide rijrichtingen wordt er geschraagd door 12m hoge betonconstructies, met een schitterend ruimtelijk zicht tot gevolg. Aan de overkant van de Leuvensesteenweg bevinden zich tal van architecturale kunstwerken: twee spoorwegbruggen, een onderbrugging van de spoorlijn Mechelen – Leuven en een brug voor het auto- en fietsverkeer over de Dijle. Voor die laatste constructie werden enkele weken geleden enorme geprefabriceerde betonnen liggers van uit Lier aangevoerd. Zij vormen het geraamte van de toekomstige brug over de Dijle. Die rivier is trouwens terug gedeeltelijk vrijgemaakt. Als alles meezit kan men nog voor de zomer van volgend jaar opnieuw gebruik maken van het Dijlepad, wat zeker goed nieuws is voor fietsers en joggers.
Wandel onder de Vaart
Voor de vierde maal organiseert het communicatieteam van het stationsproject Mechelen in Beweging een Groot Werfbezoek. Dat heeft plaats op zondag 23 oktober tussen 9.30u en 18u. Onder begeleiding van gidsen kunnen belangstellenden dan kennis maken met de werkzaamheden op het werfgedeelte tussen de Colomalaan en de Leuvensesteenweg. Speciaal daarbij is dat de deelnemers voor de allereerste keer onder de Leuvense Vaart kunnen wandelen, vermits dat deel van de Tangenttunnel in ruwbouw helemaal klaar is. Het bezoek staat open voor alle belangstellenden vanaf 10 jaar die goed te been zijn en vlot trappen kunnen nemen. Degelijk schoeisel is noodzakelijk. Vooraf inschrijven is verplicht (met maximaal 4 personen) via het formulier op de website van het project www.mecheleninbeweging.be. Omdat het aantal deelnemers beperkt is, wordt een selectie gemaakt als er teveel belangstellenden zijn. Wie mee kan, wordt per mail verwittigd.
Foto: Mechelen in beweging