In eerste instantie wordt er zo tot 20 ton fruit en groenten gerecupereerd dat anders in de vuilnisbak zou belanden. Belangrijk om te benadrukken is dat deze producten niet meer verkocht of gegeven kunnen worden aan mensen in nood maar wel nog aan dieren. Delhaize wil zo haar inspanningen tegen voedselverspilling verder uitbreiden.
De strijd tegen voedselverspilling is al jaren een prioriteit voor Delhaize. Met de ambitie om tegen 2020 geen enkel product meer te hoeven weggooien, zijn er doorheen de jaren al verschillende initiatieven genomen.Zo werken we al jaren samen met de voedselbanken en lokale organisaties om niet-verkochte producten te herverdelen om zo hulpbehoevende mensen te helpen én zo effectief de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling.
Het gaat hier altijd om producten die nog consumeerbaar zijn en de houdbaarheidsdatum niet hebben overschreden. Naast deze producten zijn er ook die we niet kunnen herverdelen omdat ze niet meer consumeerbaar zijn voor klanten/hulpbehoevende mensen. Delhaize wil ook hiervoor een oplossing vinden en wil de producten die toch niet meer voor menselijke consumptie geschikt zijn een tweede leven geven.
Vanuit haar strijd tegen voedselverspilling komt Delhaize nu met een nieuw initiatief. Samen met het bedrijf dat voor haar groenten en fruit verpakt, heeft Delhaize een samenwerking opgestart met de dierentuin Planckendael. Bedoeling is om fruit en groenten die niet meer consumeerbaar zijn, te schenken aan de dierentuin om zo als dierenvoeding te dienen. We spreken dan ondermeer over appels met rotte plekken, gekneusde peren,…; Kortom, groenten en fruit die de klanten zelf niet meer kunnen consumeren.
Prioriteit aan herverdeling onder hulpbehoevenden.
Delhaize start dit uniek project op met de dierentuin van Planckendael. Maar het is in eerste instantie het doel van Delhaize om voedsel dat wij niet kunnen verkopen aan mensen in nood te geven. Dat doet Delhaize ondertussen al 4 jaar. Het project wordt nu al in bijna alle supermarkten in België toegepast, , alsook in het distributiecentra van Zellik, Ninove, Puurs en Colfridis. Veel van onze zelfstandige Delhaizewinkels (AD Delhaize en Proxy Delhaize) hebben gelijkaardige initiatieven. Concreet kunnen drie producttypes door de organisaties worden afgehaald: verse producten in snelverkoop, onverkocht vers brood en droge voeding waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is overschreden. Op die manier worden dagelijks sociale verenigingen geholpen. Dankzij dit initiatief krijgen onverkochte etenswaren een nieuwe, sociale bestemming en kunnen er tot 150 maaltijden per dag per supermarkt worden aangeboden aan hulpbehoevende personen.
Aangezien voedselveiligheid prioritair is voor Delhaize, zijn er strikte procedures die de afhaling van etenswaren regelen, in het bijzonder van de producten in snelverkoop. Daarom zullen enkel de producten van de lijst die Delhaize heeft opgesteld in samenspraak met het FAVV (Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid) kunnen worden afgehaald. Producten waarvan de houdbaarheidsdatum is overschreden, worden door onze medewerkers dagelijks uit de rekken gehaald en mogen in geen geval worden meegenomen.
Win-win voor iedereen
Dankzij deze samenwerking die voor alle partijen een meerwaarde biedt, neemt Delhaize haar verantwoordelijkheid op maatschappelijk vlak. De winkels kunnen namelijk op een verantwoorde manier hun onverkochte goederen van de hand doen en ze helpen de liefdadigheidsorganisaties om hun voorraad voedingswaren aan te vullen. Voor liefdadigheidsorganisaties is dit een eenvoudige en veilige manier om voedsel te recupereren en de minderbedeelden het hele jaar door maaltijden aan te bieden.
Alle maatregelen en acties die Delhaize neemt binnen haar strijd tegen voedselverspilling kaderen binnen één grote ambitie: tegen 2020 100% van haar doneerbare goederen (onverkochte maar nog consumeerbare producten) verdelen aan verenigingen.
Foto: Copyright Planckendael