Maria en Kind die voor de winter beschermd waren door een regenbestendige doek, werden vorige week opnieuw aan het licht gebracht. De restauratrice Geneviève Hardy heeft het afdak boven de beelden al hersteld en de achterwand opnieuw voorzien van een vlakke pleister. Deze week legt ze zich toe op de beeldengroep. Tegen het einde van juli zouden de werken afgerond kunnen zijn.
Samen werken aan klein, religieus erfgoed
De Vrienden van Sint-Rombout zetten zich al meer dan 25 jaar in het bewaren, restaureren en ontsluiten van het religieus erfgoed in onze stad. Nu slaan de stad en de Vrienden de handen in elkaar voor het behoud van dit kleine, niet beschermde maar heel erg waardevolle beeldhouwwerk. De kostprijs van de werken bedraagt € 9.655.
De stad draagt € 8 655 bij en de Vrienden € 1 000.
Opnieuw bestrijden van regen en kwaad
Maria is, net als het grotere beeld wat verder in de Bruul, afgebeeld als Maria-Medeverlosseres. Terwijl Jezus met een (nu verdwenen) kruisstaf de slang de kop indrukt, helpt zijn moeder Maria mee door het beest te vertrappen en het Jezuskind liefdevol in de armen te sluiten. Aan haar voeten kronkelt de slang van het kwaad die zich meester probeert te maken van de wereldbol.
Door de vele barsten in olieverflagen is de regen tot aan de onderliggende steen kunnen doorsijpelen en werd het beeld zwaar aangetast. De slang heeft maar een deel van zijn vorm behouden en vertoont nog roestsporen op die plek waar voordien de staf van het Jezuskind het hoofd doorboorde. Het beeld is aan grondige herstelling toe en de leesbaarheid van het strijdtafereel heeft nood aan verduidelijking.
“Omdat bij deze beeldengroep de houten staf uit Jezus’ hand verdwenen is, lijkt het of het Kind de voorbijgangers toewuift: een sympathiek gebaar, dat zeker, maar niet zo bedoeld. Een goede reden dus om alsnog Jezus een handje toe te steken en de kruisstaf opnieuw aan te brengen”, zegt Greet Geypen (Open Vld).
De restauratrice zal met scalpel en warme lucht de vier, vooral witte, afwerkingslagen van het beeld afhalen. Nadien worden alle verpoederde stukjes steen weggehaald tot op een stabiele ondergrond en de zachte krijtsteen van het volledige beeld verstevigd door tweevoudige bevloeiing. De grote scheuren worden hersteld en de barsten worden opgevuld met kalkmortel. Indien er nog vergulding op het beeld aanwezig zou zijn, wordt het behouden en aangevuld. Nadat het geheel geschilderd is in een witgele kleur, krijgt het Jezuskind opnieuw een staf in de hand.
Terug in de sfeer van het verleden en klaar voor de toekomst
De beeldengroep is vermoedelijk gemaakt door beeldhouwer Theodoor Verhaegen (Mechelen, 1700-1754), zoon van een schrijnwerker en opgeleid tot beeldhouwer door Jan Frans Boeckstuyns. Hij liet in Mechelen veel kwalitatief beeldhouwwerk na, zoals de kerkmeestersbanken en de preekstoel van de Sint-Janskerk, de stenen beelden van de vier kerkvaders in de Sint-Romboutskathedraal, het mooie Onze-Lieve-Vrouwebeeld in de nis van de Onze-Lieve-Vrouw van Leliëndaalkerk.
“Hoewel de beeldengroep niet is beschermd als monument, wordt het toch in de beschrijving van de inventaris van bouwkundig erfgoed opgenomen. Het belang van de heiligenbeelden in het straatbeeld van de binnenstad wordt hierdoor benadrukt. We werken actief aan het waarderen van dit kleine erfgoed in onze stad”, besluit Greet Geypen.
Foto: Stad Mechelen