Door de programmatie van H30, artistieke werkplek voor jongeren, vond ook een nieuw en jong publiek zijn weg naar het Cultuurcentrum Mechelen – zowel op het podium als in de zaal.
Opvallende cijfers
Ondanks de niet evidente tijden heeft het Cultuurcentrum Mechelen een topseizoen achter de rug. De ticketverkoop steeg met 20 % tijdens de periode 2015-2016 tegenover 2014-2015 en zelfs met 37 % tegenover het seizoen 2013-2014. Tegenover datzelfde seizoen steeg het aantal activiteiten met 25 % en er werden 15 % meer vriendenpassen verkocht. “Het Cultuurcentrum heeft, desondanks de besparingsronde aan het begin van de legislatuur, een topseizoen achter de rug. Door intens samen te werken met partners, realiseerden we een divers en kwaliteitsvol aanbod en een vernieuwende publiekswerking” zegt schepen van Cultuur Björn Siffer.
Ook de samenwerking met stadsartiest Circus Ronaldo bleek een schot in de roos. De twaalf voorstellingen van Fidelis Fortibus in het Tivoli-domein en de twaalf voorstellingen van De Wonderlijke Kerst op de Grote Markt tijdens Mechelen Houdt je Warm waren samen goed voor een kleine 8000 tickets.
H30 verjongt en vernieuwt het aanbod en het publiek
H30, de artistieke werkplek voor jongeren tussen 14 en 30 jaar van Cultuurcentrum Mechelen, werkte het voorbije seizoen enkele nieuwe lijnen en projecten uit. Daarbij is er veel aandacht voor diversiteit en variatie en oog voor een mix aan nieuwe kunstvormen die nog te veel onder de radar blijven.
“Jongeren werden afgelopen seizoen geprikkeld, gestimuleerd, begeleid en er werden daarbij unieke kansen geboden. Het professionele podium van het CCM werd binnen allerlei kunstendisciplines opengebroken voor jong talent. Binnen het Cultuurcentrum werd zichtbaar gemaakt wat kunstbeleving kan betekenen in een diverse stedelijke samenleving” zegt schepen Björn Siffer. “De drempel naar onze cultuurinstellingen is enorm verlaagd, mede dankzij de partners die meewerkten.”
Om ook kwetsbare jongeren toe te leiden en artistiek te prikkelen werd er intens samengewerkt met eerstelijnsorganisaties. Groep Intro, ROJM en J@M vzw ontwikkelden samen met H30 een creatief aanbod, van waaruit de jongeren opstapten in het aanbod van H30 en het Cultuurcentrum Mechelen. Binnen H30 konden jongeren ook doorgroeien in artistieke trajecten en toewerken naar toonmomenten.
Jongerenprojecten palmen het Cultuurcentrum in
Waar vroeger de toonmomenten van H30 werden geprogrammeerd in de artistieke werkplek in de Hanswijkstraat, werd afgelopen seizoen gekozen voor het Cultuurcentrum Mechelen. “Hierdoor kon een nieuw publiek vertrouwd raken met dit cultuurhuis en kwam jongerencultuur prominenter in beeld” zegt Björn Siffer. “Divers en beloftevol talent kreeg bij H30 een aangepast begeleidingstraject en werd ook uitgedaagd om artistiek verantwoord te experimenteren.”
“Dat we in Mechelen over talent beschikken werd bevestigd in de nationale finale van Kunstbende” stelt schepen Siffer. “In de disciplines dans, mode, film, circus en muziek haalden zes jonge Mechelaars de ultieme finale, waarvan drie zelfs de eerste prijs wegkaapten.” De apotheose van afgelopen seizoen was het NEST015 – Kunstenfestival voor jongeren. Een week lang namen jongeren (18+) het Cultuurcentrum over en toverden het om tot een podium voor jong talent. Een experiment in samenwerking met Project Wolf, Mestizo Arts Platform & ROJM.
Foto: logo Cultuurcentrum Mechelen