Het strategisch plan loopt van 2016 tot 2020 en zet de belangrijkste strategische lijnen uit voor de komende jaren op vlak van toerisme in Mechelen. “We willen bezoekers op een doordachte manier naar Mechelen halen. Daarvoor moeten we keuzes maken: welke buitenlandse markten gaan we actief opzoeken? Welk publiek willen we graag nog meer naar Mechelen halen? Hoe presenteren we Mechelen in binnen- en buitenland? Antwoorden op die vragen zitten vervat in dit plan”, zegt schepen van Toerisme Björn Siffer.
“We willen Mechelen veel bekender maken als leisure én als MICE-bestemming. We beogen een groei aan inkomsten en tewerkstelling, zonder de authenticiteit en (be)leefbaarheid te hypothekeren. We focussen op themalijnen als gezinsvriendelijke bestemming, plek van mensenrechten, hoofdstad van de Bourgondische Nederlanden en stad van vakmanschap en streekproducten.”
Individueel verblijfstoerisme
Mechelen zal zich in eerste instantie focussen op individueel verblijftoerisme en in tweede instantie op de individuele dagtoerist. “Met individueel bedoelen we koppels, families en kleine informele groepjes van vrienden en kennissen die een leuk uitstapje naar Mechelen willen maken”, zegt schepen Siffer. “Daarnaast blijven we ons ook toeleggen op zakenlui die een vergadering of congres koppelen aan een bezoek aan onze stad, het zogenaamde MICE-toerisme.”
Bedoeling is nog meer toeristen aan te trekken uit Vlaanderen, Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en specifiek ook families uit Spanje, Wallonië en Brussel.
Mechelaar als stadsambassadeur
De komende jaren wil de stad ook de Mechelaar meer betrekken bij het toeristisch onthaal en de toeristische activiteiten. “Wie zijn betere stadsambassadeurs dan de Maneblussers zelf? Zij kennen de leukste plekjes en hipste zaken. Bovendien ervaren bezoekers de ‘locals’ als een betrouwbare bron voor informatie en inspiratie”, weet schepen Siffer. Vandaar ook de oproep aan de geïnteresseerde Mechelaar om de opleiding stadsgids te volgen.
Samenwerken
Daarnaast wil Toerisme Mechelen nog meer dan vroeger samenwerken met een netwerk aan partners (logies, attracties, musea, teambuildingactiviteiten, vergaderlocaties, …) om samen het strategisch plan te realiseren. Bij deze partners wordt de bezoeker op een kwaliteitsvolle en hartelijke manier onthaald. “Deze partners leveren elk een belangrijke bijdrage in de uitstraling en belevenis van onze stad, ze zorgen mee voor de verdere ontwikkeling van het toerisme in Mechelen”, zegt Björn Siffer.
Naast een nieuw toeristisch en vrijetijdsonthaal in het voormalig Schepenhuis wordt er de komende jaren ook sterk ingezet op decentraal onthaal (daar waar de toerist aankomt in de stad) en het verstrekken van toeristische informatie tijdens het bezoeken van de bezienswaardigheden.
Verbinding met randgemeenten
Tot slot wil de dienst Toerisme zich niet enkel beperken tot de historische binnenstad. Er zal (nog) meer worden ingezet op de verbindingen met de randgemeentes. De toerist moet op een intuïtieve manier van de stad naar het platteland geraken en omgekeerd. Hierin past ook de verdere ontwikkeling van fiets- en watertoerisme. Door haar centrale ligging is Mechelen bovendien een ideale uitvalsbasis voor uitstappen naar andere steden in België. En dit alles verlengt het verblijf van de toerist in Mechelen. Wat dan weer onze lokale economie ten goede komt. “Uiteraard houden we ook de draagkracht van onze stad voor ogen. De groei aan toeristen die we beogen moet realistisch blijven, rekening houdend met de grootte van Mechelen en de draagkracht van de Mechelaars”, besluit Siffer.