Volgens de stad ontbreekt het de Hoogstraat en de Korenmarkt aan een eigen identiteit. “Nochtans kan een duidelijke profilering een belangrijke hefboom zijn voor de ontwikkeling van een handelsgebied”, zegt Katleen Den Roover, Schepen van lokale economie. Daarom wil de stad samen met de lokale handelaars de Hoogstraat verder uitbouwen als voedingsstraat. “Momenteel is al zo’n 40% van de winkels in de Hoogstraat een voedingswinkel”, weet Den Roover. “Er is dus al een goede vertegenwoordiging van de voedingssector.”
De handelaars waren zelf vragende partij voor een duidelijke profilering. “En voor ons is dit project dan ook een logische stap binnen het actieplan ‘Mechelen Winkelstad’ om het handelsgebied te versterken”, zegt Den Roover nog.
Werken met producten van eigen bodem en concept store
Voor het project, dat de naam ‘Hoogstraat Natuurlijk’ meekrijgt, zal er ook samengewerkt worden met de lokale plattelandsondernemers uit Hombeek Heffen en Leest, die samen het netwerk ‘Mechels Natuurlijk’ vormen. “Want de mensen zijn vandaag de dag meer en meer op zoek naar lokaal, authentiek en ethisch voedsel”, klinkt het.
Om deze nieuwe identiteit van de Hoogstraat vorm te geven zal de stad ook een zogenaamde concept store openen. Deze innovatieve zaak moet de identiteit uitstralen. Voor deze concept store zal de stad samenwerken met RetailOffice en Innovatiesteunpunt. De uitbating van de concept store zal gebeuren door een zelfstandig ondernemer. Ten laatste in 2018 moet de winkel de deuren openen.
Audioreactie Katleen Den Roover:
Foto: Radio Reflex