De belangrijkste conclusies uit de bevraging zijn de volgende:
– Voor 52% van de mensen is het verkeer nu aangenamer of hetzelfde gebleven.
– 33% van de mensen gebruikt minder de wagen voor korte verplaatsingen.
– Uit de analyse van de vragen 13, 14 en 15 tezamen blijkt dat 99% van de respondenten voor maatregelen tegen doorgaand verkeer, voor maatregelen tegen hoge snelheid van het verkeer, en voor maatregelen voor de veiligheid van voetgangers en fietsers.
– 57% van de respondenten wil op de één of andere manier maatregelen, van de huidige situatie tot extra maatregelen. Uit de toelichtingen bleek al dat het merendeel van de bewoners uit het westelijke deel wel langs Kai naar Putte wil kunnen rijden, terwijl ze voor maatregelen tegen doorgaand verkeer en tegen hoge snelheden van het verkeer zijn.
– Van de respondenten wil 43% de situatie van ‘vroeger’ terug, dus zonder afsluitingen. Motief hiervoor is de vermindering van de eigen bewegingsvrijheid omdat men als bewoner moet omrijden om in Putte te geraken (uit het westelijke deel) of om in Bonheiden te geraken (uit het oostelijke deel).
Schepen De Vooght: ”De resultaten van de bevraging zijn heel duidelijk. Mijn dorpsgenoten hebben te kennen gegeven dat er wel degelijk nood is aan een oplossing voor het doorgaand verkeer, de verkeersveiligheid en de snelheid van de voertuigen in Peulis. Ik ben er steeds van overtuigd geweest dat de oproep om terug te gaan naar de vroegere situatie en alles te laten zoals het is, niet de juiste aanpak was. De antwoorden en suggesties van de deelnemers van de bevraging hebben die stelling ondersteund. De huidige oplossing was zeer efficiënt in het weren van doorgaand verkeer, maar het draagvlak bij de bevolking kon beter. Na analyse van de opmerkingen zullen we dan ook een aanpassing doorvoeren waardoor het gros van de Peulenaren de kortste weg naar het centrum kan kiezen met de wagen.”
Burgemeester Gysbrechts: ”Ik ben echt tevreden met de informatie die we kregen via de bevraging. Inwoners hebben massaal gebruik gemaakt van de open vragen waardoor we een heel gedetailleerde feedback hebben gekregen van waarom mensen voor of tegen de tijdelijke verkeersmaatregelen waren. Het is duidelijk dat niet iedereen onmiddellijk voorstander was van de huidige opstelling, maar het is wel opvallend dat er zelfs bij diegenen die naar de vroegere situatie willen er éénsgezindheid terug te vinden is om maatregelen te nemen om de veiligheid van de zwakke weggebruikers te verhogen.”
College stapt met gedragen oplossing voor Peulis naar de gemeenteraad
De gemeente is met de uitslag van de bevraging aan de slag gegaan en is tot het volgende voorstellen gekomen:
– Weghalen van de knip op de Peulisbaan.
– Verhoogde waakzaamheid en strengere handhaving van de verkeersregels door de politie.
– Het aanleggen van snelheidsremmende verkeerskussens op de Peulisbaan vanaf de Voetbalstraat tot het centrum van Peulis.
– Het implementeren van een zone exclusief voor lokaal verkeer voor de Peulisbaan vanaf de Voetbalstraat tot aan het centrum van Peulis en de bijhorende zijstraten.
– We kiezen voor het plaatsen van slemlagen als fietssuggestiestrook in de Peulisbaan van het centrum tot aan de Scherpstuklei en nemen de huidige obstakels weg.
– We zorgen voor extra fietsstallingen naast de parking van café Kai.
– De Peulisbaan wordt zone 30 binnen de zone voor lokaal verkeer.
– Het wegdek ter hoogte van café Kai zal aangepast worden tot op het niveau van het voetpad om tot een pleineffect te komen.
De knip op de Oude Putsebaan blijft zoals hij is en de vrijgekomen ruimte in het centrum zal ingericht worden tot een echte ontmoetingsplaats voor het dorp. Er zullen ook gehandicaptenplaatsen voorzien worden langs beide kanten van de knip.
Schepen De Vooght: ”Met deze oplossing behouden we ons initiëel opzet om het doorgaand verkeer tegen te gaan, maar geven we meer bewegingsvrijheid aan de inwoners van Peulis zelf. De Oude Putsebaan blijft geknipt zodat we geen 2de Mechelbaan creëren en met de maatregelen die we treffen kan het verkeer van Bonheiden het centrum nog wel bereiken maar zal moeten omrijden om Peulis te passeren. Door de knip in te ruilen voor een zone voor lokaal verkeer, komen we tegemoet aan één van de grootste pijnpunten die naar boven kwam in de bevraging: nl. meer bewegingsvrijheid voor de eigen inwoners in Peulis.”
Burgemeester Gysbrechts: ”We zijn lang op zoek geweest naar de juiste oplossing voor Peulis, maar ik denk dat we nu na kennisname van de resultaten van de bevraging definitief geland zijn. In mobiliteit is het altijd moeilijk keuzes maken, je hebt altijd voor- en tegenstanders. Als burgemeester is het mijn taak om daar de juiste middenweg in te zoeken. We hebben nu overlegd met de bewoners en het actiecomité om te zoeken naar de meest gedragen oplossing voor Putte en ik denk dat we heel tevreden mogen zijn met het resultaat.”
Ontwikkeling langste fietsstraat van Europa
De gemeenten Bonheiden en Mechelen hebben samen besloten om een veilige fietsverbinding te maken die aansluit met de fietsostrade tussen Mechelen en Antwerpen. De gemeente Putte heeft besloten om deel uit te maken van dit project om zo de langste fietsstraat in Europa te kunnen realiseren. Het project past perfect in de vraag naar meer veiligheid voor de fietsers die in de bevraging naar boven komt. Dit betekent dat de Oude Putsebaan vanaf het kruispunt met Peulisbaan tot aan de fietsostrade in Mechelen deel zal uitmaken van één van de meest gerenommeerde fietsprojecten op Europees niveau.
Putte werkt graag samen aan dit bovenlokaal project dat zorgt voor een betere veiligheid voor de zachte weggebruikers. Dit project sluit ook perfect aan bij het nieuwe plan van het college om de Oude Putsebaan tot een autoluwe zone te maken waar voetgangers en fietsers op de eerste plaats staan en doorgaand verkeer voor 100% geweerd wordt.
foto: putte.be