Zo’n ‘mobile office’ is een computerwerkpost te vergelijken met deze in het commissariaat, maar dan in het patrouillevoertuig of in de tas van de rechercheur of wijkagent. “Tot voor kort werd de administratie door onze medewerkers op het terrein schriftelijk uitgevoerd via het inlichtingsboek en invulbladen. Achteraf moesten zij hun vaststellingen en eventuele verhoren uittypen in het commissariaat. Hierdoor voerden ze eigenlijk dubbel werk uit.”, zegt hoofdinspecteur Dirk Van de Sande van de politie.
Met het uitrollen van dit ‘mobile office’-systeem krijgen alle politiemensen op het terrein de mogelijkheid hun vaststellingen en verhoren onmiddellijk in te brengen in het systeem. Maar ze hebben nu ook de mogelijkheid om databanken rechtstreeks te consulteren. Bijvoorbeeld om iemands identiteit te controleren. “Door het implementeren van deze tool kunnen onze medewerkers hun dossiers onmiddellijk afwerken op het terrein, en blijft hun aanwezigheid en aanspreekbaarheid op straat behouden.”, klinkt het nog.
In de politiewagens worden houders geïnstalleerd voor laptops of tablets die de politiemensen toelaat hun werkzaamheden op het terrein uit te voeren. In die computers zit onder meer een kaartlezer. Elke mobiele werkpost beschikt ook over een printer. De uitrol van het ‘mobile office’-systeem kost zo’n 205.000 euro. Deze kost omvat alles van voorzieningen voor de pc in de politievoertuigen over de individuele werkposten voor de patrouilleploegen tot de nodige randapparatuur. Dankzij ‘mobile office’ bespaart iedere politieman gemiddeld een halfuur tot drie kwartier aan extra werk per shift.
Dit is een aanzienlijke investering, maar één die in de breedte zal renderen, zeggen burgemeesters Somers en Bevers. “De implementatie van ‘mobile office’ is een belangrijke nieuwe stap voorwaarts in technologiegestuurde politiezorg. We zetten daar nadrukkelijk op in. We kiezen voor toepassingen die de veiligheidszorg voor de burgers daadwerkelijk verbeteren. Investeren in technologie is dan ook de toekomst voor performante politiezorg. Vast staat dat de invoering van het ANPR-netwerk een belangrijke rol heeft gespeeld in het ophelderen van criminele feiten en daarnaast ook een preventief effect heeft. Met dit nieuwe project wil politie Mechelen-Willebroek ook de komende tijd de richting aangeven in de politiezorg van de toekomst.”
“De introductie van ‘mobile office’ laat de politie ook toe om bij evenementen of een ramp in onze politiezone de interventieploegen de technische middelen te geven waar zowel onze medewerkers als onze inwoners wel bij varen.”, klinkt het verder bij de politie.
‘Mobile office’ wordt momenteel al door enkele andere korpsen gebruikt, onder meer in Vilvoorde en Leuven. De korpsbrede uitrol ervan is echter uniek in Vlaanderen.
Audioreactie hoofdinspecteur Dirk Van de Sande, woordvoerder politie Mechelen-Willebroek
Audioreactie burgemeester Bart Somers
Foto: Radio Reflex