Maand na maand krijgt het fietsdeelsysteem, dat via een derdebetalerssysteem in Mechelen extra voordelig is, meer en meer gebruikers. Ondertussen delen elke maand in Mechelen al 700 mensen de Blue-bikes.
Kom je met de trein in een station aan en moet je daarna snel de stad in? En gebeurt dat wel vaker in verschillende stations? Dan is het fietsdeelsysteem Blue-bike heel handig. Het systeem is simpel: je leent een fiets wanneer je hem nodig hebt (24 uur per dag en 7 dagen op 7), betaalt maandelijks je gebruik en jaarlijks je lidgeld. Intussen zijn er in België bijna 15 000 Blue-bike leden, die met hun Blue-bike kaart toegang hebben tot een deelfiets aan 44 treinstations in het land. “Voor veel pendelaars is het gebruik van de trein niet evident omdat hun werkplek niet in de onmiddellijke nabijheid van een station gelegen is. Het Blue-bike systeem is een belangrijke aanvulling op het aanbod van het openbaar vervoer, waardoor dit wél een echte optie wordt. Niet alleen voor pendelaars die het laatste stuk met de fiets willen doen, maar ook voor bezoekers die Mechelen met de fiets willen verkennen is het systeem ideaal”, aldus schepen van Mobiliteit Marina De Bie.
Vijf jaar na de start van Blue-bike in Mechelen (in 2011) breiden de stad en de NMBS het aanbod uit met zestien nieuwe fietsen aan station Nekkerspoel. Deze worden geplaatst net naast de gang naar de perrons, en zijn goed herkenbaar dankzij hun blauw-oranje kleur. “Station Nekkerspoel is goed voor zo’n 2500 reizigers per dag en is een belangrijke toegangspoort tot de stad en dus de ideale plek voor een Blue-bike verhuurpunt”, aldus schepen De Bie.
700 gebruikers per maand
In Mechelen kan je de Blue-bikes extra voordelig huren. Gebruikers betalen slechts 1 euro i.p.v. 3 euro per dag, dankzij een derdebetalerssysteem. De stad Mechelen en de Vlaamse Overheid leggen elk 1 euro bij. “Sinds de invoering van het derdebetalers-systeem in 2014 zagen we een flinke boost in het aantal gebruikers, van 150 naar 400 per maand”, weet schepen Marina De Bie. “Intussen delen elke maand al ongeveer 700 mensen de 38 Blue-bikes aan het groot station. Jaar na jaar neemt het gebruik van het fietsdeelsysteem gestaag toe. Met de extra fietsen aan Nekkerspoel verwachten we opnieuw een boost in het ledenbestand, want het biedt de gebruikers extra mogelijkheden zonder dat het hen meer geld kost.”
De nieuwe fietsen betekenen voor de stad een extra investering van 6240 euro per jaar. De NMBS investeert mee voor ruim 15 000 euro. Jaarlijks voorziet de stad 31 000 euro voor Blue-bike in de meerjarenplanning. Voor onderhoud en dagelijks beheer werkt de stad samen met ’t Atelier vzw, de sociale werkplaats die ook het Fietspunt aan het groot station uitbaat.
“In het verleden deed de stad onderzoek naar de mogelijkheden voor een eigen leenfietssysteem, zoals bijvoorbeeld Antwerpen en Brussel hebben, maar dat blijkt voor een stad van onze schaalgrootte minder interessant. Een verdere uitbreiding van het Blue-bike netwerk is de beste optie voor Mechelen, daarom ben ik ook extra tevreden dat er binnen enkele maanden ook nog 8 fietsen op de Veemarkt zullen bijkomen”, besluit Marina De Bie.
Let wel: het is de bedoeling dat gebruikers de Blue-bike ophalen en weer afzetten op dezelfde plek als waar ze deze origineel ontleenden. Je kan dus een fiets opgehaald aan het groot station niet laten staan in Nekkerspoel en vice versa.
Hoe een Blue-bike ontlenen?
Word online lid op www.blue-bike.be (10 euro/jaar) en ontvang je Blue-bike kaart binnen enkele dagen in de bus. Houd je Blue-bike kaart voor de sleutelautomaat aan het Blue-bike punt. Zo heb je meteen een fiets ter beschikking. Per kaart kunnen maximum twee fietsen tegelijkertijd worden ontleend. Breng de fiets(en) terug naar hetzelfde uitleenpunt binnen een termijn van 24 uur. Houd je de Blue-bike langer dan 24 uur, dan komt het standaardtarief van drie euro per 24 uur erbij. Hou je de Blue-bike langer dan 72 uur, dan moet je nog eens 5 euro extra betalen. Voor alle tarieven: zie www.blue-bike.be. De betalingen gebeuren maandelijks via domiciliëring of je kredietkaart.
foto: stad Mechelen