Vorige maand organiseerde het buurtcomité nog een soep met ballen evenement om de buurt te sensibiliseren rond de problematiek die de beoogde heraanleg met zich meebrengt. Zo verdwijnen de afgescheiden ventwegen en daarmee ook het wooncomfort en bewonersparking. Er komt een niet functionele en onveilig ingetekende groenzone. De overhaaste bouw van een ondergrondse parking op basis van een achterhaalde parkeerstudie, zonder duidelijke exploitatie visie.
De bewoners van de Speecqvest proberen al van begin maart in gesprek te gaan met het stadsbestuur. Zo was een delegatie van het buurtcomité actief aanwezig op een commissievergadering van 9 maart, werd een aangetekend schrijven met verzoek tot onderhoud verstuurd, beloofde gemeenteraadslid Kristof Calvo als gast op een buurtvergadering een onderhoud te organiseren en tenslotte beloofde de burgemeester op de gemeenteraad van 26 april het buurtcomité uit te nodigen.
“We moeten spijtig genoeg vaststellen dat de stad tot op heden geen enkele stap nam om aan de vraag tot constructieve dialoog tegemoet te komen.
Het buurtcomité was dus van mening dat indien de stad verzuimt om de buurt de betrekken en te sensibiliseren ze het zelf maar moest organiseren en met succes zo blijkt. Het buurtcomité is i.s.m. Frituur De Veemarkt erin geslaagd een groot deel van de buurt achter zich te krijgen onder de vorm van ingediende bezwaarschriften en handtekeningen. Een signaal dat niet zomaar genegeerd kan worden”, vindt het comité.
“Ondanks vele pogingen van de bewoners tot overleg, weigert de stad om in dialoog te gaan. Wie niet horen wil, moet voelen. Het indienen van bezwaarschriften was de enige mogelijkheid die de bewoners hadden om hun bedenkingen en bezwaren kenbaar te maken aan het stadsbestuur en daar zijn we met de ganse buurt in geslaagd”, klinkt het bij de bewoners van de Speecqvest.
Het pas aangekondigde vertrek van United Brands en Mediamarkt uit de Bruul, zijn nieuwe parameters waar het stadsbestuur volgens de bewoners rekening mee moet houden. Zo stelt het buurtcomité. “We zijn allemaal voor een florerende stad maar een langetermijnvisie over het behoud en de groei van de commerciële activiteiten in de stad is meer dan ooit aan de orde i.p.v. een legislatuur gedreven visie. De visie van het stadsbestuur omtrent de nieuwe parking als ‘redder’ van de Bruul, is niet realistisch. Het zal het gegeven van groeiende online aankopen niet omkeren en daarenboven volstaat gezond verstand om te weten dat duur parkeren om te gaan shoppen in de Bruul eerder een rem op het bezoekersaantal zal betekenen dan een aanmoediging”, besluit het buurtcomité Speecqvest.
foto: Radio Reflex