Het verwijderen van een niet eerder gedetecteerd betonnen massief in de werfzone aan de Brusselsesteenweg, ter hoogte van de Kruisbaan, heeft in de nacht van dinsdag op woensdag voor bijzonder veel lawaai gezorgd. De aannemer is daar al geruime tijd bezig om een doorgang voor de Tangent onder de spoorlijn Mechelen – Brussel te maken. Nadat in het paasweekend een enorm betonnen brugdek werd geplaatst, moest nu aan beide zijden van dat brugdek het spoorwegtalud verstevigd worden. Dat gebeurt door het intrillen van grote, stalen profielen. Omwille van de veiligheidsaspecten die gepaard gaan met werken in een directe spooromgeving, kan dat alleen ’s nachts gebeuren. De buurtbewoners in de nabije omgeving waren daar vorige week per brief van verwittigd en deze mededeling werd ook via de projectwebsite en Facebook verspreid. De nacht van maandag op dinsdag verliep alles vlot en bleef de hinder binnen de perken. Maar de nacht van dinsdag op woensdag stuitten de arbeiders op een zwaar betonnen massief, waardoor de aannemer zich verplicht zag zwaarder materiaal in te zetten, met heel wat geluidshinder tot gevolg. Het lawaai was niet alleen vlakbij te horen, maar ook in grote delen van Mechelen Zuid. Heel wat omwonenden werden in hun slaap gestoord. Bij het communicatieteam van Mechelen in Beweging en bij de politie kwamen tal van klachten binnen, vooral uit Mechelen-Zuid. Deze bewoners waren vooraf niet expliciet verwittigd, omdat het inzetten van extra zwaar materiaal niet kon voorzien worden.
Woensdagochtend werd dan een spoedoverleg bijeen geroepen waarop beslist werd om de nacht van woensdag op donderdag niet te werken, maar eerst wel door middel van sonderingen het betonnen massief zo goed mogelijk in kaart te brengen. De aannemer hoopt op die manier efficiënter te kunnen werken, maar geluidsoverlast blijft onvermijdelijk. Het aanbrengen van de stalen profielen zal dan tijdens de nacht van donderdag en vrijdag en tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag gebeuren.
“De projectverantwoordelijken wensen zich uitdrukkelijk te verontschuldigen voor de overlast, maar die is onvermijdelijk. Al wordt alles in het werk gesteld om gesteld om lawaai en trillingen zoveel mogelijk te beperken.”, zegt Rudi Van Camp, communicatiecoördinator Mechelen in Beweging.