“De huidige ticketautomaat viel geregeld uit. Via mail, telefoon en zeker ook via sociale media bereikten ons heel wat klachten over de werking van de ticketautomaat. Als geregeld treinreiziger stelde ik zelf ook een aantal keer vast dat de automaat niet werkte of bijvoorbeeld de bankkaartlezer dienst weigerde,” zegt schepen van mobiliteit Staf Aerts. Met een tweede ticketautomaat krijgt de treinreiziger in Duffel een meer zekere service dan voorheen.
De nieuwe automaat staat zo opgesteld, dat hij binnenkort onder de nieuwe luifel over de voetgangerstunnel staat. Voortaan staan treinreizigers dus niet langer in de regen om een ticketje aan te kopen en ook een onleesbaar scherm door de invallende zon wordt daardoor vermeden.
Dit is een eerste resultaat van de gesprekken met de NMBS naar aanleiding van de sluiting van het stationsgebouw. Het gemeentebestuur vroeg in eerste instantie de heropening van het Duffelse treinstation. Dit is voor de NMBS echter niet mogelijk door de besparingen die haar door de federale regering worden opgelegd.
“Duffel station heeft toch sterke verkoopscijfers,” zegt schepen Staf Aerts. “De automaat in Duffel is bijvoorbeeld goed voor een verkoop van 4.282 tickets per maand. Geruggensteund door deze cijfers konden we de NMBS overtuigen om een extra automaat bij te plaatsen om zo een betere service te voorzien. Op termijn zal één van de automaten verplaatst worden naar de ingang van het perron richting Brussel.
Het gemeentebestuur drong ook bij de NMBS aan om bij de invulling van het nieuwe stationsgebouw aandacht te hebben voor het publieke en open karakter ervan. De NMBS beloofde hiermee rekening te houden, maar dient eerst nog een aantal werken in het gebouw uit te voeren. Het gemeentebestuur hoopt dat die werken nu snel ingepland geraken, zodat er werk kan gemaakt worden van een nieuwe bestemming voor het stationsgebouw.
foto: gemeente Duffel