Die infrastructuur botste de laatste jaren op haar grenzen. Het stadsbestuur besloot om die nood te lenigen en zorgt voor extra repetitie- en kantoorruimte. Daarmee wil de stad verder groeikansen bieden aan deze succesvolle Mechelse kunstenorganisatie.
Abattoir Fermé nam in 2009 intrek op het gelijkvloers van de voormalige SITO in de Mechelse Leopoldstraat. Het theatergezelschap bouwde een naam en een publiek op, kwam in de pers met goede recensies en kent ondertussen ook een internationale doorbraak. Recent won Abattoir Fermé nog een prestigieuze prijs in Zuid-Korea.
Abattoir Fermé zet vaak grote projecten op, zoals opera’s en de Mechelse eindejaarsspektakels. Mede door die ambities kampte het theatergezelschap al enige tijd met plaatsgebrek. Er groeide nood aan bijkomende kantoor- en vergaderruimte, en een extra repetitieruimte waar de theatermakers ongestoord aan hun volgende stukken en decors kunnen werken. Het stadsbestuur van Mechelen besliste onlangs om Abattoir Fermé meer en betere werkplek te bieden in de gebouwen die ze delen met CVO Crescendo.
Een grote uitbreiding van de werkplek
“Een voormalige turnzaal wordt een tweede repetitieruimte, daarnaast komt er extra vergader-, werk- en kantoorruimte voor het theatergezelschap bij. De kantine en speelplaats worden gedeeld met de studenten en leraars van het CVO Crescendo, een partner waarmee Abattoir Fermé een goede verstandhouding heeft opgebouwd” zegt schepen van cultuur Björn Siffer. “Ik ben er ook van overtuigd dat beide partners geweldige synergieën kunnen ontwikkelen en deze site tot leven brengen.”
Artistiek leider Stef Lernous is bijzonder blij met deze uitbreiding “Een apart kantoor en vergaderlokaal zorgen voor extra werkcomfort, terwijl het tweede repetitieplateau ons zal toelaten om parallel aan verschillende producties tegelijk te werken, en – letterlijk – ruimte vrij te maken voor jong podiumtalent dat regelmatig bij Abattoir komt aankloppen. We zien deze uitbreiding als een teken van appreciatie van de stad dat zij de kwaliteit en groei van Abattoir naar waarde schatten, onze noden erkennen en Abattoir graag in Mechelen zien blijven. De liefde is overigens wederzijds: we wonen en werken intussen zeventien jaar in deze stad, en het blijft, ondanks een succesvol internationaal parcours, een bewuste keuze om hier aan de slag te blijven.
De komende jaren hebben we overigens een aantal projecten in de steigers staan die exclusief in Mechelen te zien zullen zijn”, belooft Stef Lernous.
“Abattoir Fermé zet Mechelen op de kaart. Dat het marathonspektakel Colossus werd geselecteerd voor het prestigieuze Theaterfestival is veel betekenend. Vlaanderen is een topregio wat theater betreft, Abattoir leverde in de eerste liga één van de beste producties van het afgelopen seizoen. Dat hun theatertaal ook Zuid-Koreanen in vervoering brengt en dat de grote staatstheaters in Duitsland en Nederland recent smulden van hun opvoeringen, bewijst dat hun theatertaal een universele kracht heeft. Duidelijke argumenten die mij sterken in de overtuiging dat dit topensemble onze steun verdient” zegt schepen van Cultuur Björn Siffer.
17 jaar Abattoir Fermé
Abattoir Fermé werd opgericht in 1999 in Mechelen door Stef Lernous, Nick Kaldunski en Tine Van den Wyngaert. Ontstaan vanuit het lokale liefhebberscircuit, werkte Abattoir Fermé in de pioniersjaren voornamelijk samen met scholen, amateurspelers, jongeren en muziekgroepen. De artistieke interesse ging uit naar maatschappelijke randfiguren, groteske vormen en afwijkende thema’s.
In 2003 zorgden enkele creatieopdrachten van het Mechels kunstencentrum nOna voor de eerste stappen in het professionele veld. De volgende jaren ontwikkelde de artistieke grondtoon van het gezelschap zich tot een zoektocht naar ‘de wereld achter de wereld’: een eigenzinnig universum van (al dan niet fictieve) alternatieve denkers, dissidente wetenschappers en underground-kunstenaars.
In 2006 vervoegden Kirsten Pieters, Chiel van Berkel, Joost Vandecasteele (tot 2009) en Pepijn Caudron (Kreng) de artistieke kern. Sindsdien bouwt het collectief in hoog tempo verder aan een oeuvre in allerlei disciplines: teksttheater, theatrale lezingen, voorstellingen voor kinderen, muziektheater, filmconcert, een boek, een televisiereeks, opera en tekstloze theaterstukken. Met producties als “Tourniquet” (2007), “Mythobarbital” (2008), “De Chaostrilogie” (2005-2007), “Phantasmapolis” (2010), “Monkey” (2011), “L’Intruse” (2011), “Apocalypso” (2012) of “Ghost” (2013) ontwikkelde Abattoir Fermé zijn eigen signatuur op vlak van inhoud, scenografie, speelstijl, dramaturgie, licht en muziek.
Abatttoir Fermé was laureaat van de Vlaamse Cultuurprijzen 2007 in de categorie Podiumkunsten en werd genomineerd voor de Europe Theatre Prize for New Theatrical Realities in 2008. “Galapagos” (2004), “Tinseltown” (2006), “Tourniquet” (2007), “Nimmermeer” (2009) en “A Brief History of Hell” (2013) werden geselecteerd voor het Vlaams en/of Nederlands Theaterfestival. In 2013 werd “Tourniquet” genomineerd voor een Total Theatre Award in Edinburgh.
In eigen land touren de producties voor een breed publiek in zowel de kunsten- als cultuurcentra. Abattoir Fermé is eveneens internationaal actief op festivals en podia in o.a. Nederland, Italië, Noorwegen, Denemarken, Polen, Hongarije, Slovenië, Groot-Brittannië, Duitsland, Zwitserland en Turkije.